Evaluation of Eurovision Song Contest as a Cultural Impact Tool
Kültürel Bir Etki Aracı Olarak Eurovision Şarkı Yarışması Üzerine Bir Değerlendirme
DOI:
https://doi.org/10.7596/taksad.v10i1.3009Anahtar Kelimeler:
Cold War- Eurovision Song Contest- Turkey- Politics- MusicÖzet
Bu çalışmada, Eurovision Şarkı Yarışması’nın ortaya çıkışı ve işleviyle ilgili üç iddia/argüman ortaya kondu ve temellendirilmeye çalışıldı. Bu iddialardan birincisi, Eurovision Şarkı Yarışması’nın Soğuk Savaş döneminde Batı Avrupa’nın Doğu Avrupa’yı kültürel etkileme aracı olarak ortaya çıktığı ama doğu-batı arasında ideolojik çatışma zemini oluşturmadığıdır. İkincisi, yarışmanın Soğuk Savaş döneminde ve sonrasında, ülkelerin kendi içinde ya da birbirleriyle yaşadıkları siyasi sorunların/durumların ifade edildiği bir sahne işlevi gördüğüdür. Üçüncüsü, Türkiye Soğuk Savaş’ta Batı Avrupa tarafında yer almasına rağmen bu yarışmanın Türkiye’ye Avrupalı olmadığını, farklı bir kimliğe sahip olduğunu hissettirmesidir. Bu bağlamda, konu tarihsel perspektiften ve tarihin konusunun biricik olduğu bilinciyle ele alındı. Çalışmada öncelikle Soğuk Savaş kavramı ve Eurovision Şarkı Yarışması üzerinde duruldu. Ardından, Soğuk Savaş’ın ideolojik çatışma ortamından farklı olarak ne gibi siyasi sorunların/durumların yarışma platformunda gündeme getirildiği örneklerle açıklandı. Son olarak, Eurovision’un ortak Avrupa kültürü oluşturma amacına aykırı bir şekilde Türkiye’de Avrupa’ya karşı, “biz ve onlar” ayrımının yapılmasına katkı sağladığı vurgulandı.
Referanslar
Begley, C. (2013, September 25). UK humiliated in Eurovision ‘post-Iraq backlash’.
Independent. accessed on 04.02.2021
https://www.independent.co.uk/news/media/uk-humiliated-in-eurovision-post-iraq-backlash-106132.html
Bekcan, U. (2012, May 23). Bir Soğuk Savaş Ürünü Olarak Eurovision Şarkı
Yarışması. Birikim.com. accessed on 04.02.2021
Doğru, B. (2013). Coğrafi komşuluğun ve kültürel yakınlığın oy verme davranışına
etkisi: Eurovision Şarkı Yarışması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(2), 195-212.
Eurovision’a Doğru 12. Bölüm, (2012, May 25). Youtube.com. accessed on 04.02.2021 https://www.youtube.com/watch?v=LufDmdD3RSI
Goldenberg, S. (2000, May 12). Outraged Israel disowns daring Eurovision entry.
Theguardian.com accessed on 04.02.2021
https://www.theguardian.com/world/2000/may/12/israel
Harris, C. (2019, May 17). How politics is the perennial elephant in the room at
Eurovision. Euronews.com. accessed on 04.02.2021
https://www.euronews.com/2019/05/17/how-politics-is-the-elephant-in-the-room-at-eurovision
Hintermayr, M. M. (2016, May 15). Eurovision Cold War. Geopolitics and Queerness
at the Eurovision Song Contest in 2007. Fernetzt blog. accessed on 04.02.2021 https://www.univie.ac.at/fernetzt/eurovision-cold-war-geopolitics-and-queerness-at-the-eurovision-song-contest-in-2007/
Iceland fined for Eurovision pro-Palestinian protest. (2019, September 21). france24.com. accessed on 04.02.2021
https://www.france24.com/en/20190921-iceland-fined-for-eurovision-pro-palestinian-protest
İzlanda ve İrlanda’dan Eurovision için İsrail’i boykot çağrısı. (2018, May 17).
NTV.com. Accessed on 04.02.2021
Jordan, P. (2010, November 18). The truth about politics at the Eurovision Song Contest. ESCInsight.com. accessed on 04.02.2021
https://escinsight.com/2010/11/18/the-truth-about-the-politics-of-eurovision/
Jordan, P. (2011). The Eurovision Song Contest: Nation branding and nation building
in Estonia and Ukraine. Unpublished PhD thesis. Glasgow: University of Glasgow, Central & East European Studies.
Kuyucu, M. (2011). Türkiye'nin Eurovision Serüveni. İstanbul: Esen Kitap.
Levy, G. (2009, May 16). Top 10 Eurovision controversies. Time.com.
accessed on 04.02.2021
http://content.time.com/time/specials/packages/completelist/0,29569,1896688,00.html
Oliver, S. (Director). (2011). The secret history of Eurovision [Documentary].
Australia: BBC Worldwide.
Riegert, B. (2019, Mayıs 18). Yorum: Eurovision şarkı yarışması eğlence mi siyaset mi?
dw.com. accessed 04.02.2021
https://www.dw.com/tr/yorum-eurovision-şarkı-yarışması-eğlence-mi-siyaset-mi/a-48785611
Rosenberg, S. (2012, May 13). The Cold War rival to Eurovision. BBC News.
accessed on 04.02.2021 https://www.bbc.com/news/magazine-18006446
Rules. (2021, January 9). Eurovision.tv. accessed on 09.01.2021 https://eurovision.tv/about/rules/
Sander, O. (2003). Siyasi tarih, ilkçağlardan 1918’e. Ankara: İmge Yayınları.
Saunders, F. S. (2000). Who paid the piper? The CIA and cultural Cold War. Londra:Granta Books
Serbia-Montenegro in pop song row. (2006, March 14). BBCnews. accessed on 04.02.2021 http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4805014.stm
Tellal, E. (2013). Savaş sonrası dünya düzeni (1945-1950). in İ. Ortaylı (ed.), Siyasi tarih II (pp. 64-89). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
The first ever contest. (2021, January 10). Eurovision.tv. accessed on 10.01.2021
https://eurovision.tv/event/lugano-1956
The Hague 1980. (2021, January 10). Eurovision.tv. accessed on 10.01.2021
https://eurovision.tv/event/the-hague-1980/final/results/turkey
Türkiye Eurovision’a neden katılmadı? (2013, September 17). TRThaber.com. accessed on 04.02.2021 https://www.trthaber.com/haber/medya/turkiye-eurovisiona-neden-katilmadi- 101153.html
Türkiye’nin ESC tarihi 6/4. (2012, May 21). Youtube.com. accessed on 04.02.2021
https://www.youtube.com/watch?v=m1EmOllADdk
United States Congress. (1978). The CIA and the media. Washington: U.S. Government
Printing Office.
Vuletic, D. (2017, November 6). The Intervision song contest. Fiatifta.org. accessed on 04.02.2021 http://fiatifta.org/wp-content/uploads/2017/11/The-Intervision-Song-Contest-Dean-Vuletic.pdf
Watson, J., & Slee, A. (2019, May 16). Eurovision was meant to be apolitical. It's
been anything but. ABC News. accessed on 04.02.20211 https://www.abc.net.au/news/2019-05-16/eurovision-political-and-diplomatic-history-of-song-contest/11109018
Wellings, B., & Kalman, J. (2019). Entangled histories: Identity, Eurovision and
European integration. in B. Wellings, J. Kalman, & K. Jacotine (eds.), Eurovisions: Identity and the international politics of the Eurovision Song Contest since 1956 (pp. 1-20). Singapore: Palgrave Macmillan.
Wolther, I. (2012). More than just music: The seven dimensions of the Eurovision song
contest. Popular Music, 31(1), 165-171.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2021 Journal of History Culture and Art Research
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm çalışmalar Creative Commons 4.0 CC-BY lisansı ile lisanslanmıştır.
Bunları yapmakta özgürsünüz:
- Bu eseri her boyut ve formatta paylaşabilir — kopyalayabilir ve çoğaltabilirsiniz.
- Materyalden Adapte et — karıştır, aktar ve eserin üzerine inşa et
- her türlü amaç için, ticari amaç da dahil
Alttaki şartlar altında:
Atıf — uygun bilgiyi, lisansa linki, and ve değişiklik yapıldıysa değişiklik bilgisinivermelisiniz. Sizi veya kullanımınızı lisansörün onayladığı bilgisini içermemek kaydıyla, size uygun şekilde bu işlemleri gerçekleştirebilirsiniz.
AynıLisanslaPaylaş — Eğer materyali karıştırdınızsa, aktardınızsa ya da materyalin üzerine çalıştınızsa, ancak aynı lisans ile dağıtabilirsiniz.
- Ek sınırlamalar yoktur — Lisansın izin verdiği hakları başkaları üzerinde kanunlarla ya da teknolojiyikullanarak sınırlayamazsınız.