Evaluation of Eurovision Song Contest as a Cultural Impact Tool

Kültürel Bir Etki Aracı Olarak Eurovision Şarkı Yarışması Üzerine Bir Değerlendirme

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.7596/taksad.v10i1.3009

Anahtar Kelimeler:

Cold War- Eurovision Song Contest- Turkey- Politics- Music

Özet

Bu çalışmada, Eurovision Şarkı Yarışması’nın ortaya çıkışı ve işleviyle ilgili üç iddia/argüman ortaya kondu ve temellendirilmeye çalışıldı. Bu iddialardan birincisi, Eurovision Şarkı Yarışması’nın Soğuk Savaş döneminde Batı Avrupa’nın Doğu Avrupa’yı kültürel etkileme aracı olarak ortaya çıktığı ama doğu-batı arasında ideolojik çatışma zemini oluşturmadığıdır. İkincisi, yarışmanın Soğuk Savaş döneminde ve sonrasında, ülkelerin kendi içinde ya da birbirleriyle yaşadıkları siyasi sorunların/durumların ifade edildiği bir sahne işlevi gördüğüdür. Üçüncüsü, Türkiye Soğuk Savaş’ta Batı Avrupa tarafında yer almasına rağmen bu yarışmanın Türkiye’ye Avrupalı olmadığını, farklı bir kimliğe sahip olduğunu hissettirmesidir. Bu bağlamda, konu tarihsel perspektiften ve tarihin konusunun biricik olduğu bilinciyle ele alındı. Çalışmada öncelikle Soğuk Savaş kavramı ve Eurovision Şarkı Yarışması üzerinde duruldu. Ardından, Soğuk Savaş’ın ideolojik çatışma ortamından farklı olarak ne gibi siyasi sorunların/durumların yarışma platformunda gündeme getirildiği örneklerle açıklandı. Son olarak, Eurovision’un ortak Avrupa kültürü oluşturma amacına aykırı bir şekilde Türkiye’de Avrupa’ya karşı, “biz ve onlar” ayrımının yapılmasına katkı sağladığı vurgulandı.

Referanslar

Begley, C. (2013, September 25). UK humiliated in Eurovision ‘post-Iraq backlash’.

Independent. accessed on 04.02.2021

https://www.independent.co.uk/news/media/uk-humiliated-in-eurovision-post-iraq-backlash-106132.html

Bekcan, U. (2012, May 23). Bir Soğuk Savaş Ürünü Olarak Eurovision Şarkı

Yarışması. Birikim.com. accessed on 04.02.2021

https://birikimdergisi.com/guncel/406/bir-soguk-savas-urunu-olarak-eurovision-sarki-yarismasi#.XkUgkXszaUk

Doğru, B. (2013). Coğrafi komşuluğun ve kültürel yakınlığın oy verme davranışına

etkisi: Eurovision Şarkı Yarışması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(2), 195-212.

Eurovision’a Doğru 12. Bölüm, (2012, May 25). Youtube.com. accessed on 04.02.2021 https://www.youtube.com/watch?v=LufDmdD3RSI

Goldenberg, S. (2000, May 12). Outraged Israel disowns daring Eurovision entry.

Theguardian.com accessed on 04.02.2021

https://www.theguardian.com/world/2000/may/12/israel

Harris, C. (2019, May 17). How politics is the perennial elephant in the room at

Eurovision. Euronews.com. accessed on 04.02.2021

https://www.euronews.com/2019/05/17/how-politics-is-the-elephant-in-the-room-at-eurovision

Hintermayr, M. M. (2016, May 15). Eurovision Cold War. Geopolitics and Queerness

at the Eurovision Song Contest in 2007. Fernetzt blog. accessed on 04.02.2021 https://www.univie.ac.at/fernetzt/eurovision-cold-war-geopolitics-and-queerness-at-the-eurovision-song-contest-in-2007/

Iceland fined for Eurovision pro-Palestinian protest. (2019, September 21). france24.com. accessed on 04.02.2021

https://www.france24.com/en/20190921-iceland-fined-for-eurovision-pro-palestinian-protest

İzlanda ve İrlanda’dan Eurovision için İsrail’i boykot çağrısı. (2018, May 17).

NTV.com. Accessed on 04.02.2021

https://www.ntv.com.tr/sanat/izlanda-ve-irlandadan-eurovision-icin-israili-boykot-cagrisi,ugFaSdwUP0eo2OOgOfIgtg

Jordan, P. (2010, November 18). The truth about politics at the Eurovision Song Contest. ESCInsight.com. accessed on 04.02.2021

https://escinsight.com/2010/11/18/the-truth-about-the-politics-of-eurovision/

Jordan, P. (2011). The Eurovision Song Contest: Nation branding and nation building

in Estonia and Ukraine. Unpublished PhD thesis. Glasgow: University of Glasgow, Central & East European Studies.

Kuyucu, M. (2011). Türkiye'nin Eurovision Serüveni. İstanbul: Esen Kitap.

Levy, G. (2009, May 16). Top 10 Eurovision controversies. Time.com.

accessed on 04.02.2021

http://content.time.com/time/specials/packages/completelist/0,29569,1896688,00.html

Oliver, S. (Director). (2011). The secret history of Eurovision [Documentary].

Australia: BBC Worldwide.

Riegert, B. (2019, Mayıs 18). Yorum: Eurovision şarkı yarışması eğlence mi siyaset mi?

dw.com. accessed 04.02.2021

https://www.dw.com/tr/yorum-eurovision-şarkı-yarışması-eğlence-mi-siyaset-mi/a-48785611

Rosenberg, S. (2012, May 13). The Cold War rival to Eurovision. BBC News.

accessed on 04.02.2021 https://www.bbc.com/news/magazine-18006446

Rules. (2021, January 9). Eurovision.tv. accessed on 09.01.2021 https://eurovision.tv/about/rules/

Sander, O. (2003). Siyasi tarih, ilkçağlardan 1918’e. Ankara: İmge Yayınları.

Saunders, F. S. (2000). Who paid the piper? The CIA and cultural Cold War. Londra:Granta Books

Serbia-Montenegro in pop song row. (2006, March 14). BBCnews. accessed on 04.02.2021 http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4805014.stm

Tellal, E. (2013). Savaş sonrası dünya düzeni (1945-1950). in İ. Ortaylı (ed.), Siyasi tarih II (pp. 64-89). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.

The first ever contest. (2021, January 10). Eurovision.tv. accessed on 10.01.2021

https://eurovision.tv/event/lugano-1956

The Hague 1980. (2021, January 10). Eurovision.tv. accessed on 10.01.2021

https://eurovision.tv/event/the-hague-1980/final/results/turkey

Türkiye Eurovision’a neden katılmadı? (2013, September 17). TRThaber.com. accessed on 04.02.2021 https://www.trthaber.com/haber/medya/turkiye-eurovisiona-neden-katilmadi- 101153.html

Türkiye’nin ESC tarihi 6/4. (2012, May 21). Youtube.com. accessed on 04.02.2021

https://www.youtube.com/watch?v=m1EmOllADdk

United States Congress. (1978). The CIA and the media. Washington: U.S. Government

Printing Office.

Vuletic, D. (2017, November 6). The Intervision song contest. Fiatifta.org. accessed on 04.02.2021 http://fiatifta.org/wp-content/uploads/2017/11/The-Intervision-Song-Contest-Dean-Vuletic.pdf

Watson, J., & Slee, A. (2019, May 16). Eurovision was meant to be apolitical. It's

been anything but. ABC News. accessed on 04.02.20211 https://www.abc.net.au/news/2019-05-16/eurovision-political-and-diplomatic-history-of-song-contest/11109018

Wellings, B., & Kalman, J. (2019). Entangled histories: Identity, Eurovision and

European integration. in B. Wellings, J. Kalman, & K. Jacotine (eds.), Eurovisions: Identity and the international politics of the Eurovision Song Contest since 1956 (pp. 1-20). Singapore: Palgrave Macmillan.

Wolther, I. (2012). More than just music: The seven dimensions of the Eurovision song

contest. Popular Music, 31(1), 165-171.

Yayınlanmış

2021-03-31

Nasıl Atıf Yapılır

Bekcan, U., & Uz Hançarlı, P. . (2021). Evaluation of Eurovision Song Contest as a Cultural Impact Tool: Kültürel Bir Etki Aracı Olarak Eurovision Şarkı Yarışması Üzerine Bir Değerlendirme. Journal of History Culture and Art Research, 10(1), 84-97. https://doi.org/10.7596/taksad.v10i1.3009