<b>Diasporada Unutulan Bir Topluluk: Kırgızistan/Oş’ta Yaşayan Karadenizli Türkler</b> /</br><i>A Forgotton Community in Diaspora: The Black Sea Turks in Osh, Kyrgyzstan</i>
DOI:
https://doi.org/10.7596/taksad.v2i3.275Anahtar Kelimeler:
Sosyal Yapı- Kültür- Kimlik- Sürgün- Karadenizli Türkler- Kırgızistan- Social Structure- Culture- Identity- Exile- Black Sea Turks- Kyrgyzstan.Özet
Öz
Bu çalışma, 1944 yılında Sovyet Rusya tarafından, Batum’dan Kırgızistan kırsallarına sürülen Karadenizli Türklerin sosyo-kültürel yapısını analiz etme amacıyla hazırlanmıştır. Karadenizli Türklerin seçilmesindeki temel sebep, yaşadıkları coğrafyada 65 yıl geçmesine rağmen horondan mıhlamaya, misafir ağırlamadan türkülere kadar kültürlerini yaşatmaya çalışan bir topluluk olarak araştırılmaya değer olmalarıdır. Karadenizli Türkleri özel kılan bir diğer sebep ise diğer sürgün topluluklardan farklı olarak bir diyaspora oluşturabilecek sayıda ve büyüklükte olmamalarına rağmen diaspora gibi hareket etmeleridir. Ancak yaşlı kuşağın aradan çekilmesiyle birlikte yavaş yavaş kültürlerini kaybetmeye başlamış oldukları da bir gerçektir. Bu çalışma, unutulmuş bir topluluğu ve onların kültürlerini yeniden gündeme getirmesi nedeniyle önem arz etmektedir. Ayrıca, bundan sonra Karadenizli Türklerle ilgili yapılacak olan çalışmalara da kaynak teşkil edecek olması bakımından da dikkate değerdir. Çalışmada nitel ve nicel teknikler uygulanarak sosyal bir yapı analizi amaçlanmıştır.
Abstract
This work has been prepared for a purpose to make a social structure analysis of Black Sea Turks exiled from Batumi to Kyrgyz countryside by Soviet Russia in 1944. The main concern for choosing the Black Sea Turks is their being a community which is worthy of investigation. In that, we can see that they keep their cultures alive from the horon, entertainments, guests’ rituals to folk songs though they have been living for 65 years far away from their origin region. Another reason making the Black Sea Turks special is that, unlike other exiles, they’re not a diaspora community in that number and size, but they act like diaspora communities. And it should be noted that, they have begun to lose their culture slowly as older generation fades from the scene. Therefore, this study is significant in terms of the concern of creating a zero point and being a source for the studies about Black Sea Turks in the future. In this study, it has been aimed to make a social structure analysis by carrying out qualitative and quantitative techniques.
Referanslar
Alund, Aleksandra (1996). “Ethnicity, Identity and Belonging”, Editörler: GUSTAVSA
Sverker ve Leif Lewin, The Future of Naiton State, Essay on Cultural Pluralism and Political
Integration, Routledge 2 Park Suquare Milton Park, Abingdon.
Andrle, Vladimir (1994). A Social History of Twentieth Century Russia, USA: Routledge.
Boran, Behice (1992). Toplumsal Yapı Araştırmaları, Ankara: Sarmal Yayınevi.
Castles, Stephen ve Mark J. MILLER (2008). Göçler Çağı, Modern Dünyada Uluslararası
Göç Hareketleri, Çev., Bülent Uğur Bal, Đbrahim Akbulut, Đstanbul: Đstanbul Bilgi
Üniversitesi Yayınları.
Castles, Stephen (2003). “Towards A Sociology Of Forced Migration And Social
Transformation”, Sociology, Volume:37, Number 1, ss.13-34.
Cohen, Robin (1997). Global Diasporas, Londra: UCL Press.
Erdem, Mustafa (2000). Kırgız Türkleri Sosyal Antropoloji Araştırmaları, Ankara: ASAM
Yayınları.
Faist, Thomas (2002). Sınırları Aşmak Alan Konsepti: Devletaşırı Alan Almanya ve Türkiye
Arasında Siyaset, Ticaret ve Kültür, Çev., Selin Dingiloğlu, Đstanbul: Bağlam Yayınları.
Giddens, Anthony (2008). Sosyoloji, Haz., Cemal Güzel, Đstanbul: Kırmızı Yayınları.
Gömeç, Sadettin (2002). Kırgız Türkleri (Tarihte ve Günümüzde), Ankara: Akçağ Yayınları.
Harrell-Bond, Barbara E. (1988). “The Sociology of Involuntary Migration: An Introduction”,
Current Sociology, V.36, No.2, ss. 1-6
Lewin, Moshe (2009). Sovyet Yüzyılı, Đstanbul: Đletişim Yayınları.
Marshall, Gordon (1999). Sosyoloji Sözlüğü, Çev., Osman Akınhay, Derya Kömürcü,
Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
Olcott, Anthony (1987). “Glasnost anda Soviet Culture”, Editörler: Maurice Friedberg,
Heyword Ihsam, M. M. Sharpe, Soviet Society Under Gorbachev, ed. Inc. Publishers, USA.
Rashid, Ahmed (1996). Đslam mı? Milliyetçilik mi?, Đstanbul: Varlık Yayınları.
Taymaz, Erol (1998). “Diaspora ve Kimlik”, Nart Dergisi, Yıl: 2, Sayı: 7.
Tika Ülke Raporu – Kırgızistan (2005). Haz., Selda ÖZDENOĞLU, no: 31, Ankara.
Tuğul, Seyit (2003). SSCB’de Sürgün Edilen Halklar, Đstanbul: Çivi Yazıları.
Yuval-Davis, Nira (2008). “Aidiyetler: Yerlilik Đle Diaspora Arasında”, Editör: Umut
Özkırımlı, 21. Yüzyılda Milliyetçilik, Çev., Yetkin Başkavak, Đstanbul: Đstanbul Bilgi
Üniversitesi Yayınları, ss.139-158.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm çalışmalar Creative Commons 4.0 CC-BY lisansı ile lisanslanmıştır.
Bunları yapmakta özgürsünüz:
- Bu eseri her boyut ve formatta paylaşabilir — kopyalayabilir ve çoğaltabilirsiniz.
- Materyalden Adapte et — karıştır, aktar ve eserin üzerine inşa et
- her türlü amaç için, ticari amaç da dahil
Alttaki şartlar altında:
Atıf — uygun bilgiyi, lisansa linki, and ve değişiklik yapıldıysa değişiklik bilgisinivermelisiniz. Sizi veya kullanımınızı lisansörün onayladığı bilgisini içermemek kaydıyla, size uygun şekilde bu işlemleri gerçekleştirebilirsiniz.
AynıLisanslaPaylaş — Eğer materyali karıştırdınızsa, aktardınızsa ya da materyalin üzerine çalıştınızsa, ancak aynı lisans ile dağıtabilirsiniz.
- Ek sınırlamalar yoktur — Lisansın izin verdiği hakları başkaları üzerinde kanunlarla ya da teknolojiyikullanarak sınırlayamazsınız.