The Pompeii Column: The Lost Monument of Istanbul

Authors

  • Elif Kaya Ateş Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi
  • Nazende Yılmaz Fatih Sultan Mehmet Vakif University

DOI:

https://doi.org/10.7596/taksad.v13i1.3314

Keywords:

Pompeii Column, German Travelers, Istanbul in Travel Books, Öreke Rocks, Roman Votive Altar

Abstract

This study analyzes information from German travel books to unveil the Pompeii Column, constructed in the Byzantine capital but reportedly torn down at the end of the 17th century. The written descriptions of the travelers and the engravings and maps drawn by the artists accompanying them provide comprehensive details about the ruined works. Firstly, the location of Öreke Rocks near Rumeli Feneri, the site of the Pompeii Column, is examined in terms of mythology and the legends surrounding it. The details of the votive altar and the column are presented in this context. Travel books authored by German-speaking travelers who saw the structure's appearance during their visit to Istanbul in the 16th and 17th centuries were studied in-depth for a thorough examination. Through these accounts, it seeks to gather novel data on the Pompeii Column, which has not survived to the present day and has not received thorough study yet. Travelers made this trip despite the challenging conditions because they wanted to see and study the Pompeii Column and maybe even have their names etched on it. Upon compiling the data from German travel books, it becomes evident that the Pompei Column is a Byzantine-era signal column and an ancient altar as a base situated on the largest of the rocks known as Öreke Rocks, a short distance from Rumeli Feneri. The single piece of White marble column is composed of three distinct components stacked on top of one another. The top of the column is shaped like a wreath, while the middle section and base are diverse from the upper piece.

References

Afyoncu, E. (2009). Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul: Yeditepe Yayınevi.

Busbecq, O. G. De. (2005). Türk Mektupları Kanuni Döneminde Avrupalı Bir Elçinin Gözlemleri (1555-1560), Çeviren: Derin Türkömer, Resimler: Melchior Lorichs, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Demirci, M. (2008/2009). Ortaçağ İslam Dünyasında Coğrafya ve Seyahat, Kültür Dergisi, Seyyahlar ve Seyahatnameler Özel Sayısı, Sayı:13, 9-13.

Dethier, P. A. & Mordtmann, A. D. (1864). Epigraphik von Byzantion und Constantinopolis, Kaiserliche Akademie der Wissenschaften, Philosophisch-historische Klasse, Denkschriften 13, Wien.

Ebersolt, J. (1996). Contantinople Byzantine et les Voyageurs du Levant, Paris, 1918; Bizans İstanbul’u ve Doğu Seyyahları, çev. İlhan Arda, İstanbul: Pera Turizm ve Ticaret.

Emir, O. (2009). Argonautlar Efsanesi: Bir Mitos’un Ardındaki Gerçekler ve Kolkhis, Uluslararası Karadeniz İncelemeleri Dergisi, Cilt: 6 Sayı: 6, 161-177.

Eyice, S. (1978). Tarihte Küçükçekmece, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, Güney – Avrupa Araştırmaları Dergisi 6-7, 72.

Eyice, S. (2007). Bizans Devrinde Boğaziçi, İstanbul: Yeditepe Yayınları.

Gök, M. (2017). İslâm tarih ve medeniyetinde İskenderiye şehri (Fethinden Emevîlerin sonuna kadar), (Yayınlanmamış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

Heberer, M. (2003). Brettenli Michael Heberer’in Anıları 1585-1588, ‘Osmanlı’da Bir Köle’, çeviri: Türkis Noyan, İstanbul: Kitap Yayınevi

İnciciyan, G. V. (1831). Villeggiature de Bizantini sul Bosforo Tracio, Venezia.

Lajtar, A. (2000). Die Inschriften von Byzantion, Teil I, Band 58, Dr. Rudolf Habelt GMBH, Bonn, 44

Lubenau, R. (2012). Reinhold Lubenau Seyahatnamesi, (Osmanlı Ülkesinde, 1587 - 1589) (2 Cilt Takım), Çeviri: Türkis Noyan, İstanbul: Kitap Yayınevi.

Madran, E. (1985). Seyahatnamelerde Anadolu Kenti, IX. Türk Tarih Kongresi, 21-25 Eylül 1981, c. III, TTK, Ankara.

Mango, C. (1965). Constantinopolitana, Jahrbuch des Deutschen Archaeologischen Instituts, no. 80.

Mango, C. (1993). Studies on Constantinople, Variorum Reprints, London.

Schweigger, S. (1986). Zum Hofe des türkischen Sultans, bearbeitet und herausgegeben von Heidi Stein, Leipzig: Brockhaus Verlag / Verlag Edition.

Schweigger, S. (2014). Sultanlar Kentine Yolculuk (1578-1581), Çeviri Türkis Noyan, İstanbul: Kitap Yayınevi.

Soysal, A. (1997). Anadolu Feneri, “Tarihten Gelen Işık”, İstanbul: Denizler Kitapevi.

Tchihatchef, P. De. (2018). İstanbul ve Boğaziçi, Çeviren: Ali Berktay, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Teply, K. (1976). Die kaiserliche Grossbotschaft an Sultan. Murad IV. im Jahre 1628 - des Freiherrn. Hans Ludwig von Kuefsteins Fahrt zur Hohen Pforte, (= 1628 yılında Sultan IV. Murad’a İmparatorluk Büyükelçisinin gidişi - Freiherr Hans Ludwig von Kuefstein'in Bâbıâliye seyahati), Wien: Verlag A. Schendl.

Werner, A. (2011). Crailsheimli Adam Werner, Padişahın Huzurunda Elçilik Günlüğü, 1616-1618. Çeviri: Türkis Noyan, İstanbul: Kitap Yayınevi.

Wild, J. (1964). Reysbeschreibung eines Gefangenen Christen Anno 1604, (Bir Hristiyan Mahkumun Hatıraları) hrsg. v. Georg A. Narciß, bearb. v. Karl Teply, Stuttgart, Almanya.

Wratislaw, W. (1981). Baron Wenceslaw Wratislaw’ın Anıları; 16. Yüzyıl Osmanlı İmparatorluğu’ndan Çizgiler, Çev. M.Süreyya Dilmen, İstanbul: Karacan Yayınları.

Yavuz, M. F. (2013). Kyaneai Kayasını Ziyaret Eden Batılı Seyyahlar, Diplomatlar ve Kaya Üzerindeki Sunak&Yazıt, İstanbul Araştırmaları Yıllığı, Annual of İstanbul Studies, İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yayınları 22, No.2, ISSN 2147-2068, 7-21.

Freshfield, E. H. (1922). Notes on a Vellum Album containing some original sketches of public buildings and monuments, drawn by a German artist who visited Constantinople in 1574. In: Archaeologia or miscellaneous tracts relating to antiquity vol. 72, 87-104.

Downloads

Published

2024-05-15

How to Cite

Kaya Ateş, E., & Yılmaz, N. (2024). The Pompeii Column: The Lost Monument of Istanbul . Journal of History Culture and Art Research, 13(1), 1-17. https://doi.org/10.7596/taksad.v13i1.3314