Comparison of Iconography in Shahnameh Tahmasp and Haft Orang of Jami
DOI:
https://doi.org/10.7596/taksad.v6i2.872Anahtar Kelimeler:
Iconography- Drawing- Shahnameh tahmasp- Haft Orang of Jami.Özet
Special consideration of iconography by Iranian artist is one of the properties of Iranian painting. Paying attention to simplification of icons, proportions, clothes and more importantly, specific methods of Iranian artists in the field of iconography are issues that must be considered in depth in the studies related to Iranian painting.
Mashhad Workshop is one of the Iranian painting schools established from the heart of Tabriz School II and the works created in this workshop are typically heir of Tabriz School II. Special features to previous works are evident in these works and it seems that these features can be observed in the icons and characterization in figures. In this study, through comparing Haft Orang of Jami from Mashhad's School and Shahnameh Tahmasp from Tabriz School II, these features are evaluated. In early investigations, it seemed that the artists of Haft Orang have sometimes followed the principles used in Shahnameh Tahmasp to draw configurations. Also, in most works, they tended to show various positions and characterizations through considering variety in the field of designing the icons.
Referanslar
Ajand, Yaghoob (2005). Tabriz and Mashhad-Qazvin painting school. Tehran: Art culture center.
Hosseini, M. (2001). Haft Orang of Jami in illustration. Tehran: Faculty of art.
Masterpieces of Iranian Painting (2005). Contemporary Arts Museum, Tehran.
Pakbaz, Ruein (1999). Art Encyclopedia. Tehran: Contemporary culture.
Pakbaz, Ruein (2004). Iranian Painting from last times to the date (third ed.). Tehran: Zarin and Simin Press.
Robinson, B. V. (1997). Iranian Painting Art, translated by Mola Publications, Tehran: Mola Publications.
Shah Tahmasp (1989). Shahnameh. Tehran: Abgineh Press.
Simpson, M. S. (1997). Sultan Ibrahim Mirzas Haft Awrang. New Haven: Yale University Press.
Simpson, M. S. (2003). Iran art and painting (supporting art in Iran), translated by A. A. Barati and F. Kiani. Tehran: Nasim-e Danesh Press.
Stewart, G. V. (n.d.). Iranian painting, illustrations of Safavid Era, translated by A. R. Tagha. Tehran: Nazar Press.
Sudavar, Abul'Ala (2001). Art in Iranian Courts, translated by N Mohammad Shemirani. Tehran: Karang Press.
Tofangdar, K. (1997). Haft Orang of Jami. Tehran: Scientific Cultural Publications.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm çalışmalar Creative Commons 4.0 CC-BY lisansı ile lisanslanmıştır.
Bunları yapmakta özgürsünüz:
- Bu eseri her boyut ve formatta paylaşabilir — kopyalayabilir ve çoğaltabilirsiniz.
- Materyalden Adapte et — karıştır, aktar ve eserin üzerine inşa et
- her türlü amaç için, ticari amaç da dahil
Alttaki şartlar altında:
Atıf — uygun bilgiyi, lisansa linki, and ve değişiklik yapıldıysa değişiklik bilgisinivermelisiniz. Sizi veya kullanımınızı lisansörün onayladığı bilgisini içermemek kaydıyla, size uygun şekilde bu işlemleri gerçekleştirebilirsiniz.
AynıLisanslaPaylaş — Eğer materyali karıştırdınızsa, aktardınızsa ya da materyalin üzerine çalıştınızsa, ancak aynı lisans ile dağıtabilirsiniz.
- Ek sınırlamalar yoktur — Lisansın izin verdiği hakları başkaları üzerinde kanunlarla ya da teknolojiyikullanarak sınırlayamazsınız.