<b>Sivil Toplum Örgütleri ve Kitle İletişim Araçlarının Çevre Okuryazarlığı Bilinci Oluşturmadaki Rolü</b> / The Role of Nongovernmental Organizations and Mass Media on Creating Environmental Literacy Awareness
DOI:
https://doi.org/10.7596/taksad.v1i4.86Anahtar Kelimeler:
Tüketim toplumu- çevre okuryazarlığı- sivil toplum örgütleri- Consumer society- environmental literacy- non-governmental organizationsÖzet
Tüketim toplumunun yükselişi ile birlikte tüketimin sınırları giderek genişlemekte, mal, ürün ve hatta hizmetin ötesinde; ormanların, doğal yaşamın, suyun, havanın tüketimine kadar uzanmaktadır. Böylece, tüketim ve tüketime yönelik üretim yaklaşımı, doğal kaynaklara büyük ölçüde zarar vermektedir. Bilinçsiz tüketim bir taraftan hammadde kaynaklarını olumsuz etkilerken öte yandan da çevreye zarar vermektedir. Bu geri döndürülmesi çoğu zaman imkânsız veya çok güç olan zararlı süreç, ancak bilinçli tüketimin yaygınlaşması ile önlenebilir. Bu çalışma, sivil toplum örgütlerinin toplumsal bilinç oluşturma ve toplumu bilinçsiz tüketime karşı harekete geçirme noktalarında neler yapabileceklerini ele almaktadır. The Role of Nongovernmental Organizations and Mass Media on Creating Environmental Literacy Awareness With the rise of consumer society, the limits of consumption has been expanding and it goes up further than goods, products and services to forests, wildlife habitat, water and air consumption. Consumption and production damage to a large extent on natural resources. Unconscious consumption damages the source of raw materials and environment. This generally not to be reversed and damaging process, could be prevented only with conscious consumption is widespread. This study, points at how the non-governmental organizations could play an important role to create social awareness and to prompt society against unconscious consumption.Referanslar
Alemdar, Korkmaz ve Đrfan Erdoğan. (1990). Kitle Đletişim Kurumları Tutucu ve Değişimci
Yaklaşımlar, Ankara: Bilgi Yayınevi.
Baudrillard, Jean. (2012). Tüketim Toplumu, (Hazal Deliçaylı&Ferda Keskin, çev.) Đstanbul:
Ayrıntı Yayınları.
Çokadar, Hulusi vd. (2009). ‘Çevre Sorunları’ 5. Bölüm, Çevre Bilimi, (Mustafa Aydoğdu ve
Kudret Gezer, ed.) Ankara: Anı Yayıncılık.
Dilek, Canan. (2010). ‘Çevre Bilinci’, Bölüm 7. Çevre Eğitimi, (Orçun Bozkurt, ed.) Ankara:
Pegem Akademi Yayınları.
Eagleton, Terry. (2005). Kültür Yorumları, (Özge Çelik, çev.) Đstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Erdoğan, Đrfan ve Korkmaz Alemdar. (2011). Kültür ve Đletişim, Ankara: Erk Yayınları.
Featherstone, Mike. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, (Mehmet Küçük, çev.)
Đstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Işık, Metin. (2007). Televizyon ve Çocuk, Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
Güngör, Nazife. (2011). Đletişim Kuramlar Yaklaşımlar, Ankara: Ekinoks Yayınları.
J. Gans, Herbert. (2007). Popüler Kültür ve Yüksek Kültür, (Emine Onaran Đnceoğlu, çev.)
Đstanbul: Cogito.
Keskin, Melda. (2002). ‘Tüketim Toplumu ve Atıklar’, Đnsan, Çevre ve Kent, (Ferzan
Yıldırım, ed.) Đstanbul: De: Ki Yayınları.
Kışlalıoğlu, Mine ve Berkes Fikret. (1997). Çevre ve Ekoloji, Đstanbul: Remzi Kitabevi.
Köse, Hüseyin. (t.y.) Medya ve Tüketim Sosyolojisi, Ayraç Yayınları, Ankara.
Marshall, Gordon. (1999). Sosyoloji Sözlüğü (Osman Akınhay ve Derya Kömürcü, Çev.)
Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
Odabaşı, Yavuz. (2009). Tüketim Kültürü, Yetinen Toplumdan Tükenen Topluma, Đstanbul:
Sistem Yayıncılık.
Pulter, Gönül vd. (2003). Kültür ve Modernite, Đstanbul: Türkiye Kültür Araştırmaları
Yayınları.
Sanlı, Leyla. (2005). Politik Kültür ve Toplumsal Hareketler, Đstanbul: Alan Yayıncılık.
Taşkıran, Nurdan Öncel. (2007). Medya Okuryazarlığına Giriş, Đstanbul: Beta Yayınları.
Uğur, Aydın. (1998). ‘Yeni Demokrasinin Yeni Aktörleri: STK’lar’, Merhaba Sivil Toplum,
(Taciser Ulaş, der.) Đstanbul: Helsinki Yurttaşlar Derneği Yayın Dizisi.
Yıldız, Kazım vd. (2011). Çevre Bilimi ve Eğitimi, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
Yıldız, Şerife. (2005). Dil, Külltür Đletişim ve Medya, Ankara: Sinemis Yayınları.
Zorlu, Abdülkadir. (2006). Üretim Kapitalizminde Tüketim Kapitalizmine, Üretim ve Tüketim
Teorileri, Ankara: Glocal Yayınları.
http://www.ejer.com.tr/tr/index.php?git=22&kategori=89&makale=727 01.09.2012
http://ebk2012.marmara.edu.tr/ 01.09.2012
http://turkegitimindeksi.com/Articles.aspx?ID=707 01.09.2012
08.2012
http://www.rtuk.org.tr/upload/UT/34.pdf, 23.09.2012
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm çalışmalar Creative Commons 4.0 CC-BY lisansı ile lisanslanmıştır.
Bunları yapmakta özgürsünüz:
- Bu eseri her boyut ve formatta paylaşabilir — kopyalayabilir ve çoğaltabilirsiniz.
- Materyalden Adapte et — karıştır, aktar ve eserin üzerine inşa et
- her türlü amaç için, ticari amaç da dahil
Alttaki şartlar altında:
Atıf — uygun bilgiyi, lisansa linki, and ve değişiklik yapıldıysa değişiklik bilgisinivermelisiniz. Sizi veya kullanımınızı lisansörün onayladığı bilgisini içermemek kaydıyla, size uygun şekilde bu işlemleri gerçekleştirebilirsiniz.
AynıLisanslaPaylaş — Eğer materyali karıştırdınızsa, aktardınızsa ya da materyalin üzerine çalıştınızsa, ancak aynı lisans ile dağıtabilirsiniz.
- Ek sınırlamalar yoktur — Lisansın izin verdiği hakları başkaları üzerinde kanunlarla ya da teknolojiyikullanarak sınırlayamazsınız.