Iranian Seljuk Architecture with an Emphasis on Decorative Brickwork of the Qazvin Kharaqan Towers
DOI:
https://doi.org/10.7596/taksad.v5i4.613Anahtar Kelimeler:
Iranian Architecture- Decoration- Seljuk- Kharaqan Towers- Qazvin.Özet
Iranian Seljuk period is one of the most magnificent, the most prominent, and at the same time, the fate of the most innovative historical periods. One of the prominent works of Seljuk architecture, which is a valuable work in art and architecture of the Islamic Iran in terms of decorative brickwork, is the Qazvin Kharaqan Towers. These twin towers have more than thirty types of brickwork with stunning arch-viewings and outstanding Kufic brick lines. In this report, I present the architectural and decorative features of Kharaqan Towers of Qazvin. This study benefits from analytical and descriptive approaches based on a field research. The purpose of this paper is to better understand the brickwork decoration and art of Kharaqan Towers. In the mentioned building, about thirty different designs have been applied. This reveals an ancient tradition related to the different graphic layout that initially had been done on plaster at the Sassanid era and then was used in the brick works. Composition and different layout adjustment of these towers are admirable. This study gives an insight to this timeless artwork.
Referanslar
Amini, Y. (2015). Kharaqan Tomb Towers. Broadcasting Center of Qazvin. Retrieved 1 Dey.
Atarzadeh, A. K. K. (no date). Towers. Encyclopedia of the Islamic World. C. 15. Tehran: Islamic Encyclopedia Foundation.
Bosworth and others. (2002). Yaghoub Azhand. Tehran: Moli.
Kanely, Hamby, L. M. (2006). Seljuk and al-Khwarizmi Art (History of Iran Art). Tehran: Molly.
Kiani, M. Y. (1982). Tributes of Near Rabat. Effect. Number 5.
Razani, Bakhashandeh Fard, H. R. M. (2011). Seljuk Metalworking an Islamic Art with Iranian Identity. Journal of Restoration and Cultural Heritage. Number 4.
Rezwan, M. (2015). Investigate the Role of Bird and Plant in Metalworking Containers of Seljuk Era in Iran and How to Use Them in Graphic Arts. Supervisor: Pervez Eghbali, Advisor: Khashayar Ghazizadeh. Field of Visual Communications. Faculty of Arts. University of Shahed.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm çalışmalar Creative Commons 4.0 CC-BY lisansı ile lisanslanmıştır.
Bunları yapmakta özgürsünüz:
- Bu eseri her boyut ve formatta paylaşabilir — kopyalayabilir ve çoğaltabilirsiniz.
- Materyalden Adapte et — karıştır, aktar ve eserin üzerine inşa et
- her türlü amaç için, ticari amaç da dahil
Alttaki şartlar altında:
Atıf — uygun bilgiyi, lisansa linki, and ve değişiklik yapıldıysa değişiklik bilgisinivermelisiniz. Sizi veya kullanımınızı lisansörün onayladığı bilgisini içermemek kaydıyla, size uygun şekilde bu işlemleri gerçekleştirebilirsiniz.
AynıLisanslaPaylaş — Eğer materyali karıştırdınızsa, aktardınızsa ya da materyalin üzerine çalıştınızsa, ancak aynı lisans ile dağıtabilirsiniz.
- Ek sınırlamalar yoktur — Lisansın izin verdiği hakları başkaları üzerinde kanunlarla ya da teknolojiyikullanarak sınırlayamazsınız.