<b>Mevlana'nın Nazarında Ölüm</b> / <i>Death in Mowlawee's View</i>
DOI:
https://doi.org/10.7596/taksad.v5i1.508Anahtar Kelimeler:
Mawlana- Sufi- Tasawwuf- Mystic- Mysticizm.Özet
Death in Mowlawee's View
Death is one of the main obsessions of man and ranks among his most sophisticated mental and spiritual enigmas. It is hard to accept that there will come a day when we will have to abandon all our mundane attachments to set out a journey to an unknown world. Islamic mystics and sophis even went farther. They regarded death not only as a beginning of a new life but also as a means to reunite with the Eternal Beloved from whom they had been detached by their mundane life. Therefore they consider death as an auspicious event which they always welcome cheerfully and the arrival of which they long for. In this essay, writer constitutes the main topic of the conversation as Mawlana’s opinion about death who is one of most famous intellectual and mystic of Islam history. By doing this, he uses Mawlana’s most notorious compositions ‘Masnawi’ and ‘Fihi Ma Fih’. In the essay, from the opinion of Mawlana as 'death is not an annihilation but a door which anybody has to pass for a new and brighter start' influenced strongly.
Mevlana'nın Nazarında Ölüm
Ölüm, insanın başlıca endişelerinden biridir ve onun karmaşık akli ve manevi muammalarının içerisinde üst sıralardadır. Günün birinde, tüm dünyevi bağlarımızı ardımızda bırakıp bilinmeyen bir dünyaya yolculuğa çıkacağımızı kabul etmek zordur. İslam mistisistleri (Sufiler) bu konuda daha da ileri gitmişlerdir. Onlara göre ölüm sadece yeni bir hayata başlangıç değil, aynı zamanda dünya hayatında gurbet çektikleri “Ebedi Sevgili”ye kavuşmak manası taşır. Bu yüzden ölümü her zaman neşeyle karşılanacak, hasret çektikleri şeye kavuştukları kutlu bir olay olarak görürler. Bu makalede yazar, İslam tarihinin belki de en meşhur sufi ve düşünürü Hz. Mevlana'nın ölüm konusundaki yaklaşımlarını konu edinmiştir. Bunu yaparken de ekseriyetle onun en meşhur eserleri; 'Mesnevi' ve 'Fihi Ma Fih'den faydalanmıştır. Makalede Hz. Mevlana'nın ölümü bir yok oluş değil, yeni ve daha parlak bir başlangıca açılan geçilmesi zaruri bir kapı olarak gördüğü düşüncesi ağırlıktadır.
Referanslar
Kur’an-ı Kerim
Rumi, Mevlana Celaleddin Muhammed (1963). Fihi Ma Fih. thk. Badi'ozzamān
Foruzānfar.
Attar, Ebû Hâmid Ferîdüddin Muhammed bin Ebî Bekir İbrâhîm-i Nîsâbûrî (1991).
Tezkiretü’l Evliya. thk. Nicholson, Tehran.
Rumi, Mevlana Celaleddin Muhammed (1991). Mesnevi, thk. Nicholson, Tehran.
El-Eflaki, Şemseddîn Ahmed el-Ârifî (1993). Menakıbü’l Arifin. thk. Hossein Tazeejee,
Tehran.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm çalışmalar Creative Commons 4.0 CC-BY lisansı ile lisanslanmıştır.
Bunları yapmakta özgürsünüz:
- Bu eseri her boyut ve formatta paylaşabilir — kopyalayabilir ve çoğaltabilirsiniz.
- Materyalden Adapte et — karıştır, aktar ve eserin üzerine inşa et
- her türlü amaç için, ticari amaç da dahil
Alttaki şartlar altında:
Atıf — uygun bilgiyi, lisansa linki, and ve değişiklik yapıldıysa değişiklik bilgisinivermelisiniz. Sizi veya kullanımınızı lisansörün onayladığı bilgisini içermemek kaydıyla, size uygun şekilde bu işlemleri gerçekleştirebilirsiniz.
AynıLisanslaPaylaş — Eğer materyali karıştırdınızsa, aktardınızsa ya da materyalin üzerine çalıştınızsa, ancak aynı lisans ile dağıtabilirsiniz.
- Ek sınırlamalar yoktur — Lisansın izin verdiği hakları başkaları üzerinde kanunlarla ya da teknolojiyikullanarak sınırlayamazsınız.