Sanatla Bütünleşik Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi
DOI:
https://doi.org/10.7596/taksad.v12i2.3253Anahtar Kelimeler:
Sanatla bütünleşik sosyal bilgiler öğretimi- sosyal bilgiler öğretimi- üstün zekalı ve üstün yetenekliler için sosyal bilgiler- üstün zekalı ve üstün yeteneklilerin eğitimi- özel yetenekliler- tutum ölçeğiÖzet
Bu araştırmanın amacı, özel yetenekli bireylerin sanatla bütünleşik sosyal bilgiler dersine geliştirdikleri tutuma yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmanın örneklemi, İstanbul ilindeki biri Anadolu diğeri Avrupa yakasında bulunan iki merkez ilçedeki Bilim Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) 2020-2021 eğitim öğretim yılı ikinci yarı yılında ölçme aracına yanıt veren 5. Sınıf düzeyinde toplam 350 özel yetenekli öğrenciden oluşmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliliğini belirlemek için örneklemden elde edilen veriler üzerinde geçerlik ve güvenirliğe ilişkin yapılan analizlerle ölçek formunun psikometrik özelliklerine ilişkin kanıtlar elde edilmiştir. Çalışma grubundan elde edilen veri setinin tamamı üzerinden ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek için Açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi (AFA) sonucunda 50 maddeden ve 3 alt boyuttan oluşan bir ölçek elde edilmiştir. Ölçek maddelerinin yansıttığı yargılara dayalı olarak ölçek alt boyutları “sanatla bütünleşik sosyal bilgiler dersine yönelik tutum”, “sanata yönelik tutum” ve “sosyal bilgiler dersine yönelik tutum” olarak adlandırılmıştır. Ölçeğe ilişkin üç faktörlü yapı toplam varyansın %43,45’ini açıklamaktadır. DFA sonuçları ise üç faktörlü bu yapının genel olarak kabul edilebilir değerlerle uyum gösterdiğini ortaya koymuştur [(χ2 /sd= 2.26, RMSEA=0.06, S-RMR=0.06, GFI=0.76, AGFI=0,73 CFI=0.90)]. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için hesaplanan Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı ölçeğin bütünü için “0,95”, alt faktörler için sırası ile .95 ile .88 ve.84’tür. Elde edilen bulgular ölçeğin, sanatla bütünleşik sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları belirlemek için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
Referanslar
Bonett, D. G. (2002). Sample Size Requirements for Testing and Estimating Coefficient Alpha. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 27(4), 335-340 https://doi.org/10.3102/10769986027004335
Bonett, D. G., & Wright, T. A. (2015). Cronbach's alpha reliability: Interval estimation, hypothesis testing, and sample size planning. Journal of organizational behavior, 36(1), 3–15. https://doi.org/10.1002/job.1960
Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 32(32), 470-483. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10365/126871
Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (11. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Örnekleme yöntemleri. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/108451
Cheng, S. T., & Hamid, P. N. (1997). Dispositional optimism in Chinese people: What does the life orientation test measure? International Journal of Psychology, 32(4), 221-230. https://doi.org/10.1080/002075997400746
Cole, D. A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55(4), 584–594. https://doi.org/10.1037/0022-006X.55.4.584
Conway, J. M., & Huffcutt, A. I. (2003). A review and evaluation of exploratory factor analysis practices in organizational research. Organizational research methods, 6(2), 147-168. https://www.researchgate.net/profile/Allen-Huffcutt/publication/255640768
Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78(1), 98–104. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.1.98
Costello, A. B., & Osborne, J. (2019). Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research, and Evaluation. 10 (7). https://doi.org/10.7275/jyj1-4868
Eisner, E. W. (1998). Does experience in the arts boost academic achievement? Arts Education Policy Review, 100(1), 32-40. https://doi.org/10.1080/10632919809599448
Ford, J. K., MacCallum, R. C., & Tait, M. (1986). The application of exploratory factor analysis in applied psychology: A critical review and analysis. Personnel psychology, 39(2), 291-314. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1986.tb00583.x
Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill.
Garrett, C. E. (2013). Promoting Student Engagement and Creativity by Infusing Art Across the Curriculum: The Arts Integration Initiative at Oklahoma City University. About Campus, 18(2), 27–32. https://doi.org/10.1002/abc.21115
Graham, M. A. (2007). Art, ecology and art education: Locating art education in a critical place-based pedagogy. Studies in art education, 48(4), 375-391. https://doi.org/10.1080/00393541.2007.11650115
Gullatt, D. E. (2008). Enhancing Student Learning through Arts Integration: Implications for the Profession. The High School Journal, 91(4), 12–25. https://www.jstor.org/stable/40364094
Harman, H. H., & Harman, H. H. (1976). Modern factor analysis. University of Chicago Press.
Hox, J. J., & Bechger, T. M. (1998). An introduction to structural equation modeling. Family Science Review, 11, 354-373.
Kahveci, N. G. (2019). Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrenciler için Kanıt Temelli Sosyal Bilgiler Öğretimi. Y. Kabapınar (Ed.), Kimlik Belirleyen derslerde kanıt temelli öğrenme. (pp. 313-332). Pegem Akademi Yayıncılık.
Lietz, P. (2010). Research into Questionnaire Design: A Summary of the Literature. International Journal of Market Research. 52(2), 249-272. https://doi.org/10.2501/S147078530920120X
Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 140, 5-53. https://legacy.voteview.com/pdf/Likert_1932.pdf
MacCallum, R. C., Widaman, K. F., Zhang, S., & Hong, S. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological methods, 4(1), 84. https://psycnet.apa.org/record/1933-01885-001
Manifold, M.C. (1995). Art education in the social studies. (ED393787). ERIC https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED393787.pdf
Molwus, J. J., Erdogan, B., & Ogunlana, S. O. (2013). Sample size and model fit indices for structural equation modelling (SEM): The case of construction management research. In ICCREM 2013: Construction and Operation in the Context of Sustainability (pp. 338-347). https://doi.org/10.1061/9780784413135.032
Öztürk, C. (Ed.) (2007). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi: Yapılandırmacı bir yaklaşım. Pegem Akademi Yayıncılık.
Rattray, J., & Jones, M. C. (2007). Essential elements of questionnaire design and development. Journal of clinical nursing, 16(2), 234-243. https://doi.org/10.1111/j.1365-2702.2006.01573.x
Rennie, K. M. (1997). Exploratory and confirmatory rotation strategies in exploratory factor analysis. (ED406446). ERIC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED406446.pdf
Richardson, J. (2010). Interventionist art education: Contingent communities, social dialogue, and public collaboration. Studies in art education, 52(1), 18-33. https://doi.org/10.1080/00393541.2010.11518821
Romero, J. (1996). Integrating the visual arts into social studies. (ED424129). ERIC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED424129.pdf
Rosseel, Y. (2020). Small sample solutions for structural equation modeling. In R. Van de Schoot & M. Miočević (Eds.), Small sample size solutions: A guide for applied researchers and practitioners (pp. 226–238). Routledge.
Rummel, R. J. (1988). Applied factor analysis. Northwestern University Press.
Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). Sanat Tarihi 1. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Sapnas, K. G., & Zeller, R. A. (2002). Minimizing sample size when using exploratory factor analysis for measurement. Journal of nursing measurement, 10(2), 135-154. https://doi.org/10.1891/jnum.10.2.135.52552
Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74. https://www.researchgate.net/publication/251060246
Shrestha, N. (2021). Factor analysis as a tool for survey analysis. American Journal of Applied Mathematics and Statistics, 9(1), 4-11. http://dx.doi.org/10.12691/ajams-9-1-2
Smutny, J. F. (2002). Integrating the Arts into the Curriculum for Gifted Students. (ED470524). ERIC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED470524.pdf
Sun, J. (2005). Assessing goodness of fit in confirmatory factor analysis. Measurement and evaluation in counseling and development, 37(4), 240-256. https://doi.org/10.1080/07481756.2005.11909764
Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları. https://psycnet.apa.org/record/2006-04302-005
Taber, K. S. (2018). The use of Cronbach’s alpha when developing and reporting research instruments in science education. Research in Science Education, 48, 1273-1296. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9602-2
Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach's alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53-55. https://doi.org/10.5116/ijme.4dfb.8dfd
Tavşancıl, E. (2010). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Nobel Yayın Dağıtım.
Turgut, M. F., & Baykul, Y. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Turgut, T., & Erden, N. S. (2013). Olumsuz test ifadelerinin iç tutarlılığa ve faktör yapısına etkileri. Istanbul University Journal of the School of Business Administration, 42(2).
VanTassel-Baska, J., & Stambaugh, T. (2006). Comprehensive curriculum for Gifted learners (3th ed.). Pearson Education Inc.
Vaske, J. J., Beaman, J., & Sponarski, C. C. (2017). Rethinking internal consistency in Cronbach’s alpha. Leisure Sciences, 39(2), 163-173. https://doi.org/10.1080/01490400.2015.1127189
Waltz, C. F., Jenkins, L. S., & Han, N. (2014). The use and effectiveness of active learning methods in nursing and health professions education: a literature review. Nursing Education
Perspectives, 35(6), 392-400. https://doi.org/10.5480/13-1168
Wong, N., Rindfleisch, A., & Burroughs, J. E. (2003). Do reverse-worded items confound measures in cross-cultural consumer research? The case of the material values scale. Journal of Consumer Research, 30(1), 72-91. https://doi.org/10.1086/374697
Williams, B., Onsman, A., & Brown, T. (2010). Exploratory factor analysis: A five-step guide for
novices. Australasian Journal of Paramedicine, 8, 1-13. https://doi.org/10.33151/ajp.8.3.93
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 Journal of History Culture and Art Research
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm çalışmalar Creative Commons 4.0 CC-BY lisansı ile lisanslanmıştır.
Bunları yapmakta özgürsünüz:
- Bu eseri her boyut ve formatta paylaşabilir — kopyalayabilir ve çoğaltabilirsiniz.
- Materyalden Adapte et — karıştır, aktar ve eserin üzerine inşa et
- her türlü amaç için, ticari amaç da dahil
Alttaki şartlar altında:
Atıf — uygun bilgiyi, lisansa linki, and ve değişiklik yapıldıysa değişiklik bilgisinivermelisiniz. Sizi veya kullanımınızı lisansörün onayladığı bilgisini içermemek kaydıyla, size uygun şekilde bu işlemleri gerçekleştirebilirsiniz.
AynıLisanslaPaylaş — Eğer materyali karıştırdınızsa, aktardınızsa ya da materyalin üzerine çalıştınızsa, ancak aynı lisans ile dağıtabilirsiniz.
- Ek sınırlamalar yoktur — Lisansın izin verdiği hakları başkaları üzerinde kanunlarla ya da teknolojiyikullanarak sınırlayamazsınız.