Mimari Mirasın Yeniden Değerlendirilmesi ve Geleneksel Japon Evleri: Osaka Açık Hava Geleneksel Köy Evleri Müzesi Örneği
DOI:
https://doi.org/10.7596/taksad.v11i3.3205Anahtar Kelimeler:
Açık hava müzesi- Geleneksel Japon evleri- Japon mimarisi- Minka- Kültürel mirasÖzet
Yirminci yüzyılın başlarından itibaren şehirlerde umduğunu bulamayanların ve yeni şehir hayatının streslerini sorgulayanların artması sonucu kırsal yaşama karşı merak da artmış, yok olma tehlikesiyle karşı karşıya olan pek çok geleneksel unsur gibi kırsal kültür ve mimari de bundan nasibini almıştır.
Geleneksel mimariyi korunma ve yeniden değerlendirme düşüncesi özellikle 2. Dünya Savaşı’nı izleyen yıllarda sanayileşme ve kırdan kente göçlerin yaşandığı ülkelerde daha da kuvvetlenmiştir. Netice olarak kırsal mimari ögeleri yerinde koruma veya orijinal mekânından alarak şehirlerin yakınına taşınıp oluşturulan açık hava müzeleri yoluyla koruma ve değerlendirme uygulamaları dünyada yaygınlık kazanmıştır. Böylece kırsal kültürün korunması ile birlikte şehir halkının kırsal kültür ve mimarisine duydukları merakın giderilmesi hedeflenmiştir.
Türkiye’de, Altınköy örneğinde olduğu gibi, kırsal yaşam ile ilgili açık hava müzelerine ilgi artmaktadır. Yapılacak projelerle rekreasyon amacının ilerisine geçerek kırsal mimariyi korumak ve kültürü yaşatmak mümkündür. Japonya’da bunun başarılı örnekleri vardır. Bu nedenle bu makale, Türkiye için bir örneklik teşkil etmesi arzusuyla kırsal mimarinin korunması ve yeniden değerlendirilmesi konusunu Japonya örneği üzerinden ele almaktadır.
Bu çalışmada, literatür taraması, yerinde gözlem, inceleme ve belgeleme metodu kullanılmıştır. Osaka şehrinde bulunan Japonya Köy Evleri Açık Hava Müzesi ve içerisinde yer alan kırsal mimari unsurlar somut ve soyut kültürel mirasın şehirlere ve yeni nesillere taşınması ve yeniden değerlendirilmesi kapsamında incelenmiştir.
Referanslar
Binan Ulusoy, D. (2018). “Tarihi ve Mimari Kültürel Miras Alanlarının Sürdürülebilir Korunması”. Şehir & Toplum 9: 23-32.
Dedehayır, H. (2010). Yerelden Ulusala Ulusaldan Evrensele Koruma Bilincinin Gelişimi, Çekül Vakfı.
Eres, Z. (2013). “Türkiye’de Geleneksel Kırsal Mimarinin Korunması: Tarihsel Süreç”. Mimari ve Kentsel Koruma, 457, 469.
Gazi, A., Boduruğlu, E. (2015). İşlev Değişikliğinin Tarihi Yapılar Üzerine Etkileri. MEGARON 2015;10(1):57-69.
Güleç, F. E. (2022) Japonya Halk Mimarisinde Köy Evi (Minka). Hassa Mimarlık. İstanbul.
Kashiwa, S. (2001). Minzoku Kenchiku Dai Jiten (Büyük Halk Mimarisi Sözlüğü). Nihon Minzoku Kenchiku Gakkai Hen (Japon Mimari Konferansı Yayını).
Karpuz, H. (1956). Norveç Açık Hava Halk Müzesi. Türk Etnografya Dergisi, 115.
Kon, W. (2012), Nihon no Minka. Iwanami Bunko, pp. 29-36.
Kyoto Zokei Geijutsu Daigaku (Kyoto Güzel Sanatlar Üniversitesi). Sanat Raporu 489, http://g.kyoto-art.ac.jp/reports/489/ , 15.11.2019 itibarıyla erişilmiştir.
Locher, M. (2010). Japanese Architecture, Tuttle Publishing, pp.21-35.
Muşkara, Ü. (2017). Kırsal Ölçekte Geleneksel Konut Mimarisinin Korunması: Özgünlük. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (37), 437-448. http://sefad.selcuk.edu.tr/sefad/article/view/736/635 19.11.2019 tarihi itibarıyla erişilmiştir.
Öztekin, S. (2022). Tarihi Yapıların Bir Açık Hava Müzesine Taşınması Örneği: Altınköy Açık Hava Müzesi. Haliç Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 2022, 5/1: 1-24.
Resmi Gazete 14.02.1983, Dünya Kültürel Ve Doğal Mirasının Korunmasına Dair Sözleşme.
Yenigül, S., & Silav, M. (2019). Ankara Altınköy Açık Hava Müzesi: Kentte Köyü Yaşamak. İdil Sanat Ve Dil Dergisi, (56).
Zaidan Houjin Osaka Fu Bunka Zaidan Senta. (2006). Minka No Annai (Minka Rehberi), Osaka.
http://www.klnet.pref.kanagawa.jp/information/pdf/rekishibunken55/001azumakagami.pdf 19.11.2019 tarihi itibarıyla erişilmiştir.
http://www.tsuchiura.org/~liberalarts/kayabuki/minka/nihonlist.html 19.11.2019 tarihi itibarıyla erişilmiştir.
The League of Historical Cities (LHC) ile ilgili olarak, https://www.lhc-s.org/about/outline/ 19.09.2022 tarihi itibarıyla erişilmiştir.
Japonya’daki Somut Kültürel Miras Envanteri ile ilgili detaylı bilgi için http://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkazai/shokai/yukei_kenzobutsu/uchiwake.html 19.09.2022 tarihi itibarıyla erişilmiştir.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2022 Journal of History Culture and Art Research
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm çalışmalar Creative Commons 4.0 CC-BY lisansı ile lisanslanmıştır.
Bunları yapmakta özgürsünüz:
- Bu eseri her boyut ve formatta paylaşabilir — kopyalayabilir ve çoğaltabilirsiniz.
- Materyalden Adapte et — karıştır, aktar ve eserin üzerine inşa et
- her türlü amaç için, ticari amaç da dahil
Alttaki şartlar altında:
Atıf — uygun bilgiyi, lisansa linki, and ve değişiklik yapıldıysa değişiklik bilgisinivermelisiniz. Sizi veya kullanımınızı lisansörün onayladığı bilgisini içermemek kaydıyla, size uygun şekilde bu işlemleri gerçekleştirebilirsiniz.
AynıLisanslaPaylaş — Eğer materyali karıştırdınızsa, aktardınızsa ya da materyalin üzerine çalıştınızsa, ancak aynı lisans ile dağıtabilirsiniz.
- Ek sınırlamalar yoktur — Lisansın izin verdiği hakları başkaları üzerinde kanunlarla ya da teknolojiyikullanarak sınırlayamazsınız.