<b>Epistemolojik Bağlamda Felsefe-Din İlişkisinin Rasyonalitesi ve Felsefî Temelleri</b><br><i>The Rationalization of the Relation between Philosophy and Religion in Epistemological Context and Its Philosophical Foundations</i>

Authors

  • Münir Dedeoğlu Karabük Üniversitesi

Keywords:

Doğruluk, Felsefe, Akıl, Din, İnsan Doğası, Tanrı, Toplum, Ahlak, Truth, Philosophy, Religion, Reason, Human Nature, God, Society, Ethics.

Abstract

Felsefe tarihinde tarihi toplumsal bir fenomen olarak dinin ortaya çıkışına ilişkin birçok açıklama söz konusudur. Dini, toplumsal işlevinden dolayı topluma dayandıranlar olduğu kadar onu mutlak ve aşkın bir varlık olarak Tanrı’ya bağlayanlar da söz konusudur. Felsefe ise; sanat, bilim gibi diğer insani girişimlere benzer entelektüel bir faaliyet şeklidir. Felsefe için inandırıcı bir tanımının olmamasında zorluk bulunmaktadır. Ama bu felsefenin dinamik ve gelişmekte olan bir süreklilikle devam etmesini de sağlayan sonuçtur. Felsefe insanın onun gerçek doğası ve anlamı üzerine düşünme ve evrenin kökeni ve yapısı ile başlamıştır. İnsanlar bu konularda düşünmeye başladığında zorunlu olarak diğer yandan dine ilişkin sorularda edinmiş olurlar. Bu cevaplarda ait oldukları toplumun dinî inanç ve mitolojisini de bulabilirsiniz. Bu açıdan tüm bu sorunlar öncelikle felsefe alanına aittir. Ancak felsefenin bu konularında düşünmeye başladığımızda insan için, dinin temel konularını da kritik etmeye giriştiğimizi unutmamak gerekir. Abstract In history of philosophy, there are several explanations of emergence of religion as a social phenomenon. It is the case that there are those who connect religion to society, whereas there are those who connect religion to God who is absolute and trancendantal being. Philosophy is a form of intellectual activity which is similar to humanitarian initiatives such as science and art. There is a difficulty in the absence of a credible definition of philosophy. However, it is the conclusion which provides a continuation with a dynamic and developing duration. Philosophical thinking began on man's true nature, its meaning and the origin and structure of the universe. When people start thinking about it, necessarily, they would have to also obtain information on religion. In these answers, you can find religious belief and mythology of the society to which they belong. From this point of view, all these problems are originally the problems of the field of philosophy. However, when we think about in this issue of philosophy, we must not forget that we also attempt to criticize the basic issues of religion.

References

ARİSTOTELES (1983). Politika, Çev. Mete Tunçay, İstanbul: Remzi Kitapevi.

ASLAN, Ahmet (1999). Felsefeye Giriş, Ankara: Vadi Yayınları.

AYDIN, Mehmet (1987). Din Felsefesi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.

ATTAS, S.Nakib (1989). Modern Çağ ve İslamî Düşünüşün Problemleri, Neşreden: M.E.Kılıç, İstanbul: İnsan Yayınları.

BERGSON Henri (1992). Die Beiden Quellen der Moral und der Religion, Übersetzer: Eugen Lerch, Frankfurt: Fischer Taschenbuch Verlag.

BERGSON, Henri (1986). Yaratıcı Tekâmül, Çev. Prof. Dr. M. Şekip Tunç, İstanbul: M.E.Basımevi.

BERGSON, Henri (1993). Denken und schöpferisches Werden, Übersetzer: L.Kottje, Hamburg: Eva.

CEVİZCİ, Ahmet (2010). Felsefe Tarihi, İstanbul: Say Yayınları.

CRESSON, Andre (1949). Felsefe Meselelerinin Bugünkü Durumu, Çev., S.K. Yetkin-H. Akverdi, İstanbul: Remzi Kitapevi.

ÇOTUKSÖKEN, Betül (2000). Felsefi Söylem Nedir, İstanbul: İnkılap Kitapevi.

ERDEM, Hüsameddin (2004), Problematik Olarak Din-Felsefe Münasebeti, Konya: Hür Er Yayınları.

EL-MEVDUDÎ, Ebu Ala (1979). Kur'ana Göre Dört Terim, Çev. İ. Kaya-O. Cilacı, İstanbul: Beyan Yayınları.

GÖKBERK, Macit (2012). Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitapevi.

HUSSERL, Edmund (1995). Kesin Bilim Olarak Felsefe, Çev. Tomris Mengüşoğlu, İstanbul: YKY.

KEKLİK, Nihat (1983). Felsefeye Giriş II, İstanbul: Doğuş Yayınları.

KURT, Abdurrahman (2013). Din Sosyolojisi, Ankara: Sentez Yayıncılık.

MENGÜŞOĞLU, Takiyettin (1988). Felsefeye Giriş, İstanbul: Remzi Kitapevi.

NIETZSCHE, Friedrich (1960). “Also sprach Zarathustraâ€, Werke in drei Baenden,II , München: Herausgeber: K.Schlechta, C.Hanser Verlag.

ROTHACKER, Erich (1990). Tarihselcilik Sorunu, Çev. Doğan Özlem, İstanbul: Ara Yayıncılık.

ROSENTHAL, Erwin (1996). Ortaçağ'da İslam Siyaset Düşüncesi, Çev. Ali Çaksu, İstanbul: İz Yayıncılık.

SANDER, Oral (1992). Siyasi Tarih, Ankara: İmge Kitabevi.

TİMUÇİN, Afşar (1992). Düşünce Tarihi, İstanbul: B D S Yayınları.

TOPÇU, Nurettin (1978). Yarınki Türkiye. İstanbul: Dergâh Yayınları.

ÜLKEN, Hilmi Ziya (1957). Felsefeye Giriş, Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları.

WEBER, Alfred (1938). Felsefe Tarihi, Çev. H. Vehbi Eralp, İstanbul: Devlet Matbaası.

WITTGENSTEIN, Ludwig (1995). Tractatus, Çev. Oruç Aruoba, İstanbul: BFS Yayınları.

Published

2014-06-13

How to Cite

Dedeoğlu, M. (2014). <b>Epistemolojik Bağlamda Felsefe-Din İlişkisinin Rasyonalitesi ve Felsefî Temelleri</b><br><i>The Rationalization of the Relation between Philosophy and Religion in Epistemological Context and Its Philosophical Foundations</i>. Journal of History Culture and Art Research, 3(1), 102-120. Retrieved from http://kutaksam.karabuk.edu.tr/index.php/ilk/article/view/312

Issue

Section

Articles