Structural and Spatial Analysis of the Mosques of the Architect Sinan with Hexagonal and Octagonal Baldachin Systems

Authors

  • Alev Erarslan istanbul aydın üniversitesi

DOI:

https://doi.org/10.7596/taksad.v10i3.3080

Keywords:

Architect Sinan, Hexagonal Baldachin System, Octagonal Baldachin System, Structural Systems, Space Analysis.

Abstract

The master architect of the Ottoman era, Architect Sinan, created and left behind a wide range of structural typologies. The most numerous of Sinan’s works were his mosques. The features defining the layout plan of Sinan’s mosques are the central domed baldachin and the characteristics of the structure on which the baldachin rests. Sinan made use of multiple support systems of sometimes four, six or eight elements in his system of dome structures, planning the layouts of his mosques around the framework of these systems. Sinan handled each of his domed and multiple pillar-supported central baldachin in different ways in terms of both the foundation of the baldachin and of the side galleries, creating in this group of structures a “Sinan style.” This paper is an attempt to make a comparative analysis of the organization of the domed central baldachin constituting the main space of the mosques of Architect Sinan, which is part of a hexagonal and octagonal baldachin system with multiple supports forming the central nucleus of the mosque, and of the side galleries, addressing the relationships between baldachin, structures, dome and galleries.

Author Biography

Alev Erarslan, istanbul aydın üniversitesi

SANAT TARİHİ DOÇENTİ

References

Ahunbay, Z. (1988). Mimar Sinan’ın Şehirci Yönü. In I.Ateş, S. Bayram, M. Narince (Eds.), VI. Vakıf Haftası. Türk Vakıf Medeniyeti Çerçevesinde Mimar Sinan ve Dönemi Sempozyumu, İstanbul: Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları, 134-152.

Aslanapa, O. (1986). Osmanlı Devri Mimarisi, Istanbul: Inkılap Kitabevi.

Batur, S. (1969). Osmanlı Camilerinde Sekizgen Ayak Sisteminin Gelişmesi Üzerine, Anadolu Sanatı Araştırmaları I (1969), 139-168.

Benian, E. (2011). Mimar Sinan ve Osmanlı Cami Mimarisinin Gelişimindeki Rolü, Bilim ve Teknik Ocak 2011, 40-47.

Binan, D. (2016). Molla Çelebi (Fındıklı) Camii. In T. Taşdemir (Eds.), Mimar Sinan’ın İstanbul’u, İstanbul: Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu, 242-246.

Binan, D. (2016). Sokullu Mehmet Paşa Camii. In T. Taşdemir (Eds.), Mimar Sinan’ın İstanbul’u, İstanbul: Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu, 324-330.

Cezar, M. (1977). Anadolu Öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık, Istanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Erzen, J. (1988). Sinan as Anti-Classicist, Muqarnas V, 78.

Erzincan, T. (2004). Mesih Paşa Külliyesi, TDV İslam Ansiklopedisi 29, 310-312.

Eyice, S. (1992). Ivaz Efendi Cami, TDV İslam Ansiklopedisi 4, 490-492.

Eyice, S. (1994). Sokullu Mehmed Paşa Camii, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi 7, 30-31.

Eyice, S. (2000). İbrahim Paşa Külliyesi, TDV İslam Ansiklopedisi 21, 341-343.

Goodwin, G. (1971). A History of Ottoman Architecture, London: Thames&Hudson.

Günay, R. (2002). Mimar Sinan, Istanbul: Yem Yayınları.

Günay, R. (2006). The Space-Structure Relation in Sinan’s Works. In R. Aguilar, D.Torrealva, S. Moreira, M. A. Pando, L. F. Ramos (Eds.), Structural Analysis of Historial Constructions, RILEM Book Series: Springer, 211- 217.

Kuban, D. (1958). Osmanlı Dini Mimarisinde İç Mekan Teşekkülü. Rönesansla Bir Mukayese, Istanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi.

Kuban, D. (1988). Sinan’ın Dünya Mimarisindeki Yeri. In S. Bayram (Eds.), Mimar Başı Koca Sinan. Yaşadığı Çağ ve Eserleri, Istanbul: Vakıflar Genel Müdürlüğü, 581-624.

Kuban, D. (1994). Nişancı Mehmed Paşa Camii, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi 6, 85-87.

Kuban, D. (1994a). Sokollu Mehmed Paşa Külliyesi, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi 7, 32-34.

Kuban, D. (1996). İstanbul Bir Kent Tarihi, Istanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.

Kuban, D. (1997). The Style of Sinan’s Domed Structure, Muqarnas 4, Issue 1, 72-97.

Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi, Istanbul: Yem Yayınları.

Kuban, D. (2011). Sinan’ın Sanatı ve Selimiye, Istanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.

Kuran, A. (1976-77). Mimar Sinan’ın Eserleri ve Camileri Konusunda Kısa Bir Değerlendirme, Boğaziçi Üniversitesi Dergisi Hümaniter Bilimler 4-5 (1976-77), 83-90.

Kuran, A. (1986). Mimar Sinan, Istanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları.

Mülayim, S., Çobaoğlu, A. V. (2009). Selimiye Camii ve Külliyesi, TDV İslam Ansiklopedisi 36, 430-434.

Necipoğlu–Kafadar, G. (1986). Plans and Models in 15th-and 16th- Century Ottoman Architectural Practice, JSAH Vol. 45, No. 3 (Sep. 1986), 224-243.

Necipoğlu, G. (1996). The Emulation of the Past in Sinan’s Imperial Mosques. In A. A. Yaşa, Uluslararası Mimar Sinan Sempozyumu Bildirileri, Ankara: Türk Tarih Kurumu, 177-189.

Necipoğlu, G. (2005). The Age of Sinan: Architectural Culture in the Ottoman Empire, Princeton and Oxford: Princeton University Press.

Necipoğlu, G. (2013). Sinan Çağı: Osmanlı İmparatorluğu’nda Mimari Kültür. Istanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Okçuoğlu, T. (1994). Mesih Mehmed Paşa Camii, Türbesi ve Çeşmesi, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi 5, 406-407.

Sönmezer, Ş. (2003). Istanbul’daki Sinan Camilerinde Mekan ile Serbest Düşey Taşıyıcılar Arasındaki Boyut İlişkisi, Istanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.

Tanman, B. (1994). Atik Valide Külliyesi, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi 1, 407-412.

Tanyeli, U. (1990). Sinan Mimarlığında Dış Mekân Biçimlendirilmesi, Mimarlık Dergisi 240, 68-71.

Turani, A. (1997). Dünya Sanat Tarihi, Istanbul: Remzi Kitabevi.

Yılmaz, C. (2015). Mesih Mehmet Paşa Camii. In B. Katkak (Eds.), Büyük Usta Mimar Sinan, Istanbul: Çekül Vakfı, 66-69.

Downloads

Published

2021-09-30

How to Cite

Erarslan, A. (2021). Structural and Spatial Analysis of the Mosques of the Architect Sinan with Hexagonal and Octagonal Baldachin Systems. Journal of History Culture and Art Research, 10(3), 1-26. https://doi.org/10.7596/taksad.v10i3.3080