Dijital Kuşağın Değer Yargılarının Üretim ve Yansıma Aracı Olarak YouTube Kanalları Üzerine Bir İnceleme
DOI:
https://doi.org/10.7596/taksad.v10i2.3079Anahtar Kelimeler:
Gençlik- Youtube- Değer yargıları- Sosyal değişme- Kimlik- Dijital kuşak- K kuşağıÖzet
Dünyadaki yeni teknolojik gelişmeler sebebiyle, toplumlar kendi kültürel varlıklarını koruma ve sürdürme noktasında zorlanmaktadır. Aile ve eğitim yoluyla genç bireylere aktarılan değerler, dijital bilginin yanlış ve ölçüsüz kullanımı nedeniyle önemli ölçüde etkisiz hale gelebilmektedir. İnternetin sağlamış olduğu her türlü bilgi ve veriye erişme imkânı sayesinde dünya çapında bireyler arasındaki iletişim ve etkileşim hızlanmıştır. Genç fertlerin, bir önceki nesilden farklı tercih ve önceliklere sahip olmalarında internet ortamında yer alan farklı platformların etkisinin olduğu yadsınamaz bir gerçektir. Toplumlar ve özellikle de genç bireyler, yetersiz ve etkisiz eğitim ve kültürlenme nedeniyle gerekli bilgi, değer yargısı ve ahlak anlayışına sahip olamadıkları için internet kültürünün etki alanına girmiştir.
Bu makale, dijital bilginin hızla dönüştürdüğü dünyada, gençlerin YouTube platformları etkisiyle hangi değerleri benimsediğini incelemekte ve geleneksel ve modern anlayışlar arasındaki farklılıkları analiz etmektedir. Makalede, Youtube platformlarının genç nesillere kattığı olumlu ve olumsuz davranış ve düşünce kalıpları değerlendirilmiş, seçilen bazı Youtube kanallarının takipçilerinin verdiği cevaplar doğrultusunda gençlerin değer yargılarının Youtube kanalları aracılığıyla nasıl yeniden şekillendiği değerlendirilmektedir.
Referanslar
Akyüz, E. (2011). “Çocuğun Bilgi Edinme ve Zararlı Yayınlara Karşı Korunma Hakkı”. C. Öztürk ve İ. Fındıkçı (Ed.). Türk Eğitim Tarihi Araştrmaları, Eğitim ve Kültür Yazıları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Aşçıoğlu, Yusuf (1982). Türk Yurdu Dergisi, İstanbul.
Baudrillard, J. (2015). Tüketim Toplumu. (Çev. A. Şenel). Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Beck, U. (2011). Risk Toplumu: Başka Bir Modernliğe Doğru. (Çev. B. Doğan). İstanbul: İthaki Yayınları.
Demirel, Ö. ve Ün, K. (1987). Eğitim Terimleri. Ankara: Şafak Matbaacılık.
Dijck, J. V. (2016). Senin gibi kullanıcılar mı? Kullanıcı türevli içerikteki failliği kuramlaştırmak. (Çev. Bahar Ayaz) Yeni medya kullanıcının yükselişi. (Edt: H. Hülür-C. Yaşın). Ankara: Ütopya Yayıncılık.
Dönmezer, Sulhi (1994). Toplumbilim. İstanbul: Beta Matbaacılık.
Gökalp, Z. (1992.). Kültürel, T., & Sosyal Temelleri, I. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
Harrington, Michael (1962). Öteki Amerika, NewYork. https://policies.google.com/privacy?hl=tr#infocollect(sonerişimtarihi:10.01.2021)
Kaya, K. (2020). Dijital Nesil: K Kuşağı. Econharran, 4(6), 34-54.
Korkmaz, A. ve Erdoğan, İ. (1994). Popüler Kültür ve İletişim. Ankara: Ümit Yayıncılık.
Sekmen, M. (2019). Çocuk YouTuber’larda Sorunlu Bir Alan: Tüketim ile Mahremiyetin Yitimi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(4), 3566-3584.
Şener, S. (2017). Türkiye’de Sosyal Değişme. İstanbul: Strateji Yayınları.
Şener, S. (2013). Türkiye’de Gençlik: Beklentiler, Problemler, Düşünceler. İstanbul: İnkılap Yayınları.
Şener, S. (2016-2019). Sosyoloji, Sosyal Bilimlere Alternatif Yaklaşım. İstanbul: Strateji Yayınları
Şener, S. (2016). Sosyal İlim ve Değerler: Değerler Sosyolojisi. İstanbul: Strateji Yayınları.
Tezcan, M. (1999). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Şafak Matbaacılık.
Topçuoğlu, Nur (1996). Basında Reklam ve Tüketim Olgusu. Ankara: Vadi Yayınları.
Turhan, Mümtaz (1997). Kültür Değişmeleri: Sosyal Psikoloji Bakımından Bir Tetkik. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Vakfı Yayınları.
Ünal, S. (2019). Bir Yaşam Biçimi Olarak Bireysellik ve Makyavelist Kimliklerin Yükselişi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 338-345.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2021 Journal of History Culture and Art Research
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm çalışmalar Creative Commons 4.0 CC-BY lisansı ile lisanslanmıştır.
Bunları yapmakta özgürsünüz:
- Bu eseri her boyut ve formatta paylaşabilir — kopyalayabilir ve çoğaltabilirsiniz.
- Materyalden Adapte et — karıştır, aktar ve eserin üzerine inşa et
- her türlü amaç için, ticari amaç da dahil
Alttaki şartlar altında:
Atıf — uygun bilgiyi, lisansa linki, and ve değişiklik yapıldıysa değişiklik bilgisinivermelisiniz. Sizi veya kullanımınızı lisansörün onayladığı bilgisini içermemek kaydıyla, size uygun şekilde bu işlemleri gerçekleştirebilirsiniz.
AynıLisanslaPaylaş — Eğer materyali karıştırdınızsa, aktardınızsa ya da materyalin üzerine çalıştınızsa, ancak aynı lisans ile dağıtabilirsiniz.
- Ek sınırlamalar yoktur — Lisansın izin verdiği hakları başkaları üzerinde kanunlarla ya da teknolojiyikullanarak sınırlayamazsınız.