Halk Müziği Eğitiminin Öğrencilerin Sosyal ve Kişisel Gelişimleri Üzerindeki Etkisi: Yurtdışında Yaşayan Türk Öğrenciler Üzerine Bir Araştırma

Yazarlar

  • Levent Özer T.C. Dışişleri Bakanlığı, Bişkek Büyükelçiliği Eğitim Müşavirliği
  • Attila Özdek Necmettin Erbakan Üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı

DOI:

https://doi.org/10.7596/taksad.v10i2.3038

Anahtar Kelimeler:

Türk Halk Müziği- Çalgı Eğitimi- Bağlama- Türkü- Erken Ergenlik Dönemi- Yurtdışında Müzik Eğitimi

Özet

Müziğin ve müzik eğitiminin bireylerin sosyal ve kişisel gelişimlerine katkı sağladığı, hem fiziksel hem de duygusal gelişimleri üzerinde birçok olumlu etkileri olduğu çeşitli araştırmacılar tarafından ortaya konulmuştur. Bunun yanı sıra müzik ve müzik eğitimi yoluyla ergenlik döneminin olumsuz etkilerinin azaldığı, müzik ve/veya çalgı eğitimi alan bireylerin bu iniş çıkışlı süreçle daha iyi başa çıkabildikleri bilinmektedir. Ergenlik dönemi içerisindeki bireylere çok yönlü kazanım hedeflerini içerisinde barındıran bir müzik eğitimi yoluyla çeşitli alanlarda katkılar sağlanabileceği düşünülmektedir. Kırgızistan Bişkek örneği üzerinden gerçekleştirilen bu çalışma ile enstrüman ve türkü öğretimi yoluyla yurt dışında yaşayan ergenlik dönemindeki öğrencilerin edinebilecekleri sosyal ve kişisel kazanımların neler olabileceğinin ve bu dönemde yaşanabilecek stres ve zorluklar ile başa çıkılmasına ne tür katkılar sağlanabileceğinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Betimsel ve nitel yaklaşımların ön planda olduğu bu araştırmada, öğrencilerin sosyal ve kişisel gelişimlerinde çalışma öncesi/sonrası durumlarının ortaya konulması adına “Program Etkisine Dayalı Durum Çalışması” ve yapılan çalışmanın örnekleminin, Kırgızistan Bişkek’te yaşayan erken ergenlik dönemindeki öğrenciler olması nedeniyle “Kritik Olay Durum Çalışması” yöntem ve teknikleri tercih edilmiştir. Çalışmanın örneklemini oluşturan grup üyeleri, uzmanlar tarafından erken ergenlik dönemi içerisinde kabul edilen 7 ve 8. Sınıf öğrencileri arasından seçilmiştir. Çalışma için özel olarak 15 hafta 30 saatlik özel bir enstrüman öğretimi ders planı ve halk müziği ezgileri repertuvarı oluşturulmuştur. Dersler üçerli gruplar halinde toplamda dokuz öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın öğrenciler üzerindeki etkilerinin ortaya konulabilmesi adına, öğrencilerin çalışma öncesi/sonrası durumları hakkında kendileri ve sosyal çevreleri ile açık uçlu sorulardan oluşan formlar yardımıyla görüşmeler yapılmıştır. Bu bulgular ışığında; çalışma ile öğrencilerde sosyal ve kişisel gelişim alanlarında ilerlemeler olduğu ve erken ergenlik döneminin olumsuz etkilerinin azalmasına katkı sağlanabildiği gözlemlenmiştir.

Referanslar

Alisinanoğlu, Fatma (2002). Gençlik Dönemi Özellikleri ve Genç Anne-Baba İletişimi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 2002, Cilt 27, Sayı 123 ss: 62-63

Apaydınlı, Köksal (2012). Ergenlik Dönemi Sorunlarının Çözümünde Müzik Eğitiminin Rolü ve Önemi. e-Journal of New World Sciences Academy, 2012, Volume: 7, Number: 2 ss:124-130

Azizinezhad, M., Hashemi, M., Darvishi, S. (2013). Music as an Education-Related Service to Promote Learning and Skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume: 193. Pages: 142-145

Balkıs, M., Duru, E. & Buluş. M. (2005). Şiddete Yönelik Tutumların Öz yeterlik, Medya, Şiddete Yönelik İnanç, Arkadaş Grubu ve Okula Bağlılık Duygusu ile İlişkisi. Ege Eğitim Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 6, s: 81-97.

Birkan, Z. I. (2014). Müzikle Tedavi, Tarihi Gelişimi Ve Uygulamaları. Ankara Akupunktur ve Tamamlayıcı Tıp Dergisi, 2014 s: 37-49

Koç, Mustafa (2004). Gelişim Psikolojisi Açısından Ergenlik Dönemi ve Genel Özellikleri. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 17 Yıl, s: 231-256.

Nişancı, İbrahim. (2013). Türkçe Şarkıların Dil Öğretiminde Kullanımı. Uluslararası Dil ve Edebiyat Çalışmaları Konferansı “Balkanlarda Türkçe” Hëna e Plotë "Beder" Üniversitesi 14-16 Kasım 2013; Tiran/Arnavutluk s: 172-179.

Oral, Arzu (2004). Ergenlik Döneminde Stresle Başa Çıkma: Stresle Başa Çıkma Programının Geliştirilmesi ve Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

Ökmen Burcu, Şahin Şeyma, Boyacı Zeynep, Kılıç Abdurrahman, (2019) Rekabete Dayalı Eğitim Anlayışı Bağlamında Bilgi Yarışmalarına Bakış. Eğitimde Kuram ve Uygulama-Journal of Theory and Practice in Education, 2019, 15 (3), 253-266.

Öz, Nesrin Biber (2001). İnsanın Kültürel Gelişiminde Müzik Eğitiminin Önemi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: XIV, Sayı: 1, 101-105.

Özdemir, Osman, Özdemir, P. Güzel, Kadak, M. Tayyip, Nasıroğlu, Serhat (2012). Kişilik Gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 2012; 4(4):566-589

Parlaz, E. Akçan, Tekgül Nurdan, Karademirci Emine, Öngel Kurtuluş. (2012). Ergenlik Dönemi: Fiziksel Büyüme, Psikolojik ve Sosyal Gelişim Süreci. The Journal of Turkish Family Physician, Cilt: 3, Sayı: 4, s: 10-16.

Tekke, Mustafa ve Coşkun, Merve (2019). Kendini Tanıma, Kendini Gerçekleştirme, Kendini Aşmışlık ve Potansiyelini Tam Kullanan Kişi: Kişilerarası İletişim. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 18, Sayı: 70, s: 790-797.

Uçan, Ali (1996). İnsan ve Müzik İnsan ve Sanat Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.

Uluğbay, Selin (2013). Müzik Eğitiminin Çocuk Zekâsına Olan Etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, Eylül 2013 Cilt: 21 No: 3 1025-1034

Uslu, Mustafa (2013). Müzik eğitimi aracılığıyla aynı yaş gruplarının sosyokültürel değişimlerinin ve gelişimlerinin sağlanması. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, vol.3

Vural, G. Feyzan (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Müziğin Önemi. 9. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri, T.C. Kültür Ve Turizm Bakanlığı Yayınları, s: 125-134.

Yıldırım, Gürkan, Bahçekapılı, Ekrem & Bahçekapılı, Tuba (2011). Eğitimde Nitel Araştırma Yöntemleri. Durum Çalışması (Study Case), Atatürk Üniversitesi, Erzurum.

Yayınlanmış

2021-06-30

Nasıl Atıf Yapılır

Özer, L., & Özdek, A. (2021). Halk Müziği Eğitiminin Öğrencilerin Sosyal ve Kişisel Gelişimleri Üzerindeki Etkisi: Yurtdışında Yaşayan Türk Öğrenciler Üzerine Bir Araştırma. Journal of History Culture and Art Research, 10(2), 39-54. https://doi.org/10.7596/taksad.v10i2.3038