The Models of Auto-Confessional Author
DOI:
https://doi.org/10.7596/taksad.v10i1.3010Anahtar Kelimeler:
Studies of Literature- Auto-confessional author- Autobiography- Semi-autobiography- Objective author- Subjective authorÖzet
A discussion that used a theoretical discourse as opposed to the discourse used by positivism began in the second half of the past century with the focus on the issue of the author in literature. The search for the author by the method of looking for him/her in between the lines was evident in literary theories, especially after Roland Barthes’ eminent essay The Death of the Author (written in 1968). Afterwards, the issue of the author was regarded by European and Anglo-American schools as an issue to be discovered within the text either as the presence of the narrator or the author, or as an explicit presence as an auto-confessional author. Being of such an explicit nature, it is not unexpected that the auto-confessional author has oftentimes been neglected. Upon this consideration, the auto-confessional author is the object of this paper that aims to set about a theoretical and conceptual confrontation with the purpose of framing a model of the auto-confessional author and his manifestation in literature.
Referanslar
Adams, Timothy Dow (1994). Introduction: Life Writing and Light Writing, Autobiography and Photography. Modern Fiction Studies, 40, 459-491.
Aichinger, Ingrid (1970). Probleme der Autobiographie als Sprachkunstëerk. Österreich in Geschichte und Literatur, 14, 418-438.
Allet, N. & Jenny, L. (2005). L’autobiographie, Méthodes et problems. Dpt de Français moderne, Universite de Geneve.
Bart, Rolan (1987). Aventura semiologjike. Pristina: Rilindja.
Barthes, Roland (2008). Aventura semiologjike, (ribotim). Peja: Dukagjini.
Barthes, Roland (1975). Roland Barthes par Roland Barthes. Paris: Seuil.
Bernarda, Katušić (2014). Pismo-život, Autobiografija u novijoj hrvatskoj književnosti, Zagrbaçka slavistic skola, in (http:// www.hrvatskiplus.org/main.php).
Blanchot, Maurice (1994). L’Instant de ma mort, Fata Morgana: Montpellier.
Booth, Wayne (1961). The Rhetoric of Fiction. University of Chicago Press.
Bossinade, Johanna (2000). Poststrukturalistische Literaturtheorie. Stuttgart: Weimar (J.B. Metzler).
Campagnon, Antoine (2012). Vdekja dhe ringjallja e autorit. Pristina: Jeta e re, nr. 2.
De Chateaubriand, F. R. (1951). Mémoires d’outre-tombe, vol. I. Bibliothèque de la Pléiade. Paris: Gallimard.
Gashi, Agron Y. (2009). Autopoetika (modelet narrative autobiografike). Pristina: Faik Konica.
Gashi, Agron Y. (2017). Proza autobiografike ( poetika dhe modele). Prstina: Parnas.
Grillet, Alain Robbe (1985). Le miroir qui revient, Paris: Les Editions Minuit.
Grup Autorësh (2008). Teori dhe kritikë moderne. Pristina: Rozafa.
Kamy, Alber (2002). Njeriu i parë. Tiranë: Dritan.
Lejeune, Philippe (1977). Autobiography in the Third Person, Paris: New Literary History, 9 (1), 27-50.
Lejeune, Philippe (1996). Le pacte autobiographique (novella èdtion augmentèe), Paris: Èditions du Seuil.
Lejeune, Philippe (1975). Le pacte autobiographique, Paris: Seuil.
Marek, Heidi (2002). Fact and Fiction: The Problem of Autobiographical Writing in Lejeune Malerba. Italian Studies in Southern Africa, 15(2), 51– 65.
Marquez, Garsia Gabriel (2002). Living to tell the Tale, New York: Random House.
Mehlmann, Jeffrey (2000). A Structural Study of Autobiography: Proust, Leiris, Sartre, Lévi-Strauss, Ithaca: Cornell Univ. Press.
Noli, Fan S. 2001. Portrete dhe Skica, Tiranë: Jon.
Rousseau, Jean-Jacques (1959). Confessions, dans Oeuvres complètes, vol. I. Paris: Gallimard.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2021 Journal of History Culture and Art Research
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm çalışmalar Creative Commons 4.0 CC-BY lisansı ile lisanslanmıştır.
Bunları yapmakta özgürsünüz:
- Bu eseri her boyut ve formatta paylaşabilir — kopyalayabilir ve çoğaltabilirsiniz.
- Materyalden Adapte et — karıştır, aktar ve eserin üzerine inşa et
- her türlü amaç için, ticari amaç da dahil
Alttaki şartlar altında:
Atıf — uygun bilgiyi, lisansa linki, and ve değişiklik yapıldıysa değişiklik bilgisinivermelisiniz. Sizi veya kullanımınızı lisansörün onayladığı bilgisini içermemek kaydıyla, size uygun şekilde bu işlemleri gerçekleştirebilirsiniz.
AynıLisanslaPaylaş — Eğer materyali karıştırdınızsa, aktardınızsa ya da materyalin üzerine çalıştınızsa, ancak aynı lisans ile dağıtabilirsiniz.
- Ek sınırlamalar yoktur — Lisansın izin verdiği hakları başkaları üzerinde kanunlarla ya da teknolojiyikullanarak sınırlayamazsınız.