The Phenomenon of Familiarity in the Scientific Heritage of M. M. Bakhtin
DOI:
https://doi.org/10.7596/taksad.v9i1.2398Anahtar Kelimeler:
M. Bakhtin- Phenomenon of familiarity- Literary theory- Laughter- Carnival.Özet
The paper considers the phenomenon of familiarity in the context of the carnival theory of the outstanding Russian scientist M. M. Bakhtin, whose work influenced the development of humanitarian thought in Russia and the west of the 20th century. The author of the article investigates the formation of this concept and its influence on the formation and development of the novel genre as one of the components of the folk-laughter culture. Familiarity is a free and unofficial communication without any distance or etiquette norms. Free communication allows you to retreat from the hierarchical and official relations between people. At the same time, the familiar areal speech, through which familiar communication is built, has got its own special characteristics. The speech includes curses, oath, false vows, and obscenities. Therefore, this speech is ambivalent, it is isolated and completed. They are the source of such a phenomenon as familiarity. In this case, familiarity as a category has several levels. The semantic level is associated with informality and the rejection of normativity. The verbal level consists of the specific familiar-square forms and genres, and therefore it contributes to the formation of a special unofficial language. These two levels create a collective, in which familiar treatment is possible. This collective becomes a fair, a carnival crowd. In addition, over time, forms of familiarity have become a kind of protest against the official ideological system.
Referanslar
Averincev, S. S. Baxtin, smex, xristianskaya kul`tura. URL: http://classica.rhga.ru/upload/iblock/f9f/26_Averinzev.pdf.
Bakhtin, M. M. (2000). Ehpos i roman [Epic and the Novel]. Saint-Petersburg: Azbuka.
Bakhtin, M. M. (1997). Problema rechevy`x zhanrov. Sobranie sochinenij v 7-mi tomah. Moscow: Yazyki slavyanskoj kul'tury, Russkie slovari. Vol. 5. 59-206.
Bakhtin, M. M. (1979). Problemy` poetiki Dostoevskogo. Moscow: Sovetskaya Rossiya.
Bakhtin, M. M. (1990). Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kul`tura srednevekov`ya i Renessansa. Moscow: Xudozhestvennaya literature.
Dubrovskaya, S. A. (2019). M. M. Bakhtin v 1920-e gg.: na podstupax k teorii smexovogo slova. Filologiya i kul`tura. 1(55). 157-162.
Fedorov, A. V. (1977). Nekotory`e pogranichny`e voprosy` yazy`koznaniya i literaturovedeniya. Voprosy` stilistiki: Mezhvuzovskij nauchny`j sbornik. Saratov. 12. 23-42.
Formanovskaya, N. I. (2007). Rechevoe vzaimodejstvie: kommunikaciya i pragmatika. Moscow: IKAR.
Grojs, B. (1997). Totalitarizm karnavala. Baxtinskij sbornik-3. Moscow. 76-80.
Guseynov, A. A. (1985). Vvedenie v e`tiku. Moscow: Izd-vo Mosk. un-ta.
Karasik, V. I. (1992). Social`ny`j status cheloveka v lingvisticheskom aspekte. «Ya», «sub`ekt», «individ» v paradigmax sovremennogo yazy`koznaniya: sb. nauch. tr. Moscow. 47-87.
Krysin, L. P. (1994) E`vfemizmy` v sovremennoj russkoj rechi Tekst. Rusistika. 1-2. 28-49.
Leontovich, O. A. (2007). Vvedenie v mezhkul`turnuyu kommunikaciyu: uchebn. posobie. Moscow: Gnozis.
Makhlin, V. L. (1991). "Nevidimy`j miru smex". Karnaval`naya anatomiya novogo srednevekov`ya. Baxtinskij sbornik-2. Moscow. 156-211.
Mixal`skaya, A. K. (1996). Osnovy` ritoriki: My`sl` i slovo. Moscow: Prosveshhenie.
Popov, L. A. (1998). E`tika. Kurs lekcij. Moskva: Centr.
Turbin, V. N. (1990). Karnaval: religiya, politika, teosofiya. Baxtinskij sbornik-1. Moscow. 6-29.
Simons, A. (1996). Carnaval en terreur. De ethische betekenis van Bachtins "Rable". Utrecht: PrintPartners.
Sternin, I. A. (2001). Vvedenie v rechevoe vozdejstvie. Voronezh: IPCz MOUVE`PI.
Zagibalova, M. A. (2008). Smexovoe nachalo kak sterzhnevaya» kategoriya karnaval`nosti v koncepcii M. M. Baxtina. Nauchny`e vedomosti BelGU. Ser. Filosofiya. Sociologiya. Pravo. 12 (52). 180-188.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm çalışmalar Creative Commons 4.0 CC-BY lisansı ile lisanslanmıştır.
Bunları yapmakta özgürsünüz:
- Bu eseri her boyut ve formatta paylaşabilir — kopyalayabilir ve çoğaltabilirsiniz.
- Materyalden Adapte et — karıştır, aktar ve eserin üzerine inşa et
- her türlü amaç için, ticari amaç da dahil
Alttaki şartlar altında:
Atıf — uygun bilgiyi, lisansa linki, and ve değişiklik yapıldıysa değişiklik bilgisinivermelisiniz. Sizi veya kullanımınızı lisansörün onayladığı bilgisini içermemek kaydıyla, size uygun şekilde bu işlemleri gerçekleştirebilirsiniz.
AynıLisanslaPaylaş — Eğer materyali karıştırdınızsa, aktardınızsa ya da materyalin üzerine çalıştınızsa, ancak aynı lisans ile dağıtabilirsiniz.
- Ek sınırlamalar yoktur — Lisansın izin verdiği hakları başkaları üzerinde kanunlarla ya da teknolojiyikullanarak sınırlayamazsınız.