Methodological Principles of Poly-Artistic Education of a Person in the Integrated Education System
DOI:
https://doi.org/10.7596/taksad.v8i1.1897Anahtar Kelimeler:
Art- Integration- Poly-artistic education- Inter-sensory interaction- Integrated courses- Synesthesia- Artistic culture.Özet
The article outlines the methodological principles of the artistic education of an individual in the system of integrated artistic education. It is proved that the methodological basis of the integrative processes in education is the philosophical, psychological and cultural conditions and concepts. The determinants of artistic and pedagogical integration necessary for the construction of the integration theory in the field of artistic education and poly-artistic upbringing of the personality are revealed. It is determined that the manifestation of the integration specificity in the field of artistic education is due to the action of psychophysiological mechanisms, and human-centeredness is the fundamental feature of didactic integration. The classification of different categories of integration in pedagogy and didactics is given. The influence of integrative processes on the consciousness and sensory-sensual sphere of a person is considered. It is determined that the psychological preconditions of integrated learning are the peculiarities of human thinking, which organically combines sensual, imaginative-figurative, rational-logical, and creative-intuitive aspects of cognition. The necessity for developing the content of integrated courses and their corresponding technological support is substantiated.
Referanslar
Arnheim, R. (1974). Yskusstvo y vyzual'noe vospryyatye. Moskva: Prohress.
Danylyuk, A. (2000). Teoryya yntehratsyy obrazovanyya. Rostov-na-Donu: Yzd-vo RPU.
Kholodna, M. (2002). Psihologiya intellekta. Paradoksyi issledovaniya. St. Petersburg: Piter. (in Russian).
Masol, L. (2004). Mystetstvo. Pidruchnyk dlya 2 klasu. Kiev: ADEF. (in Ukrainian).
Masol, L. (2006). Mystetstvo. Pidruchnyk dlya 5 klasu. Kiev: Promin'. (in Ukrainian).
Masol, L. (2004). Mystetstvo. Pidruchnyk dlya 3 klasu. Kiev: ADEF. (in Ukrainian).
Masol, L. (2006). Zagalna mistetska osvIta: teorIya I praktika. Kiev: PromIn. (in Ukrainian).
Orlov, V. (2003). ProfesIyne stavlennya maybutnIh vchitelIv mistetskih distsiplIn: teorIya I tehnologIya. Kiev: Naukova dumka. (in Ukrainian).
Romenets, V. (2001). Psykholohiya tvorchosti. 2 vyp. Kiev: Lybid'. (in Ukrainian).
Savchenko, O. (2007). Dydaktyka pochatkovoyi shkoly: pidruchnyk dlya studentiv pedahohichnykh fakul'tetiv. Kiev: Abrys. (in Ukrainian).
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm çalışmalar Creative Commons 4.0 CC-BY lisansı ile lisanslanmıştır.
Bunları yapmakta özgürsünüz:
- Bu eseri her boyut ve formatta paylaşabilir — kopyalayabilir ve çoğaltabilirsiniz.
- Materyalden Adapte et — karıştır, aktar ve eserin üzerine inşa et
- her türlü amaç için, ticari amaç da dahil
Alttaki şartlar altında:
Atıf — uygun bilgiyi, lisansa linki, and ve değişiklik yapıldıysa değişiklik bilgisinivermelisiniz. Sizi veya kullanımınızı lisansörün onayladığı bilgisini içermemek kaydıyla, size uygun şekilde bu işlemleri gerçekleştirebilirsiniz.
AynıLisanslaPaylaş — Eğer materyali karıştırdınızsa, aktardınızsa ya da materyalin üzerine çalıştınızsa, ancak aynı lisans ile dağıtabilirsiniz.
- Ek sınırlamalar yoktur — Lisansın izin verdiği hakları başkaları üzerinde kanunlarla ya da teknolojiyikullanarak sınırlayamazsınız.