An Examination on Youtube Channels as a Means of Production and Reflection of the Value Judgments of Digital Generation

Authors

  • Sami Şener KTO Karatay University
  • Aylin Asil Akdeniz University

DOI:

https://doi.org/10.7596/taksad.v10i2.3079

Keywords:

Youth, YouTube, Value Judgements, Social change, Identity, Digital generation, Generation K

Abstract

Due to new technological developments in the world, societies have difficulties in protecting and maintaining their own cultural assets. Values ​​transferred to young individuals through family and education can become significantly ineffective due to the incorrect and excessive use of digital information. Thanks to the opportunity to access all kinds of information and data provided by the Internet, communication and interaction between individuals worldwide has accelerated. It is an undeniable fact that different platforms on the internet have an impact on young individuals having different preferences and priorities than the previous generation. Societies, and especially young individuals, have come under the influence of internet culture because they do not have the necessary knowledge, value judgment and moral understanding due to insufficient and ineffective education and acculturation.

This article examines the values that ​​young people adopt under the influence of YouTube platforms in a world where digital information is rapidly transforming, and analyzes the differences between traditional and modern understandings. In the article, the positive and negative behavior and thought patterns that Youtube platforms contribute to young generations are evaluated, and how the value judgments of young people are reshaped through Youtube channels in line with the answers given by the followers of some selected Youtube channels.

References

Akyüz, E. (2011). “Çocuğun Bilgi Edinme ve Zararlı Yayınlara Karşı Korunma Hakkı”. C. Öztürk ve İ. Fındıkçı (Ed.). Türk Eğitim Tarihi Araştrmaları, Eğitim ve Kültür Yazıları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.

Aşçıoğlu, Yusuf (1982). Türk Yurdu Dergisi, İstanbul.

Baudrillard, J. (2015). Tüketim Toplumu. (Çev. A. Şenel). Ayrıntı Yayınları, İstanbul.

Beck, U. (2011). Risk Toplumu: Başka Bir Modernliğe Doğru. (Çev. B. Doğan). İstanbul: İthaki Yayınları.

Demirel, Ö. ve Ün, K. (1987). Eğitim Terimleri. Ankara: Şafak Matbaacılık.

Dijck, J. V. (2016). Senin gibi kullanıcılar mı? Kullanıcı türevli içerikteki failliği kuramlaştırmak. (Çev. Bahar Ayaz) Yeni medya kullanıcının yükselişi. (Edt: H. Hülür-C. Yaşın). Ankara: Ütopya Yayıncılık.

Dönmezer, Sulhi (1994). Toplumbilim. İstanbul: Beta Matbaacılık.

Gökalp, Z. (1992.). Kültürel, T., & Sosyal Temelleri, I. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.

Harrington, Michael (1962). Öteki Amerika, NewYork. https://policies.google.com/privacy?hl=tr#infocollect(sonerişimtarihi:10.01.2021)

Kaya, K. (2020). Dijital Nesil: K Kuşağı. Econharran, 4(6), 34-54.

Korkmaz, A. ve Erdoğan, İ. (1994). Popüler Kültür ve İletişim. Ankara: Ümit Yayıncılık.

Sekmen, M. (2019). Çocuk YouTuber’larda Sorunlu Bir Alan: Tüketim ile Mahremiyetin Yitimi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(4), 3566-3584.

Şener, S. (2017). Türkiye’de Sosyal Değişme. İstanbul: Strateji Yayınları.

Şener, S. (2013). Türkiye’de Gençlik: Beklentiler, Problemler, Düşünceler. İstanbul: İnkılap Yayınları.

Şener, S. (2016-2019). Sosyoloji, Sosyal Bilimlere Alternatif Yaklaşım. İstanbul: Strateji Yayınları

Şener, S. (2016). Sosyal İlim ve Değerler: Değerler Sosyolojisi. İstanbul: Strateji Yayınları.

Tezcan, M. (1999). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Şafak Matbaacılık.

Topçuoğlu, Nur (1996). Basında Reklam ve Tüketim Olgusu. Ankara: Vadi Yayınları.

Turhan, Mümtaz (1997). Kültür Değişmeleri: Sosyal Psikoloji Bakımından Bir Tetkik. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Vakfı Yayınları.

Ünal, S. (2019). Bir Yaşam Biçimi Olarak Bireysellik ve Makyavelist Kimliklerin Yükselişi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 338-345.

Downloads

Published

2021-06-30

How to Cite

Şener, S., & Asil, A. (2021). An Examination on Youtube Channels as a Means of Production and Reflection of the Value Judgments of Digital Generation. Journal of History Culture and Art Research, 10(2), 90-103. https://doi.org/10.7596/taksad.v10i2.3079