The Effect of Folk Music Education on The Social and Personal Development of Students: A Case Study on Turkish Students Living Abroad

Authors

  • Levent ÖZER Müzik eğitimi
  • Attila Özdek Necmettin Erbakan Üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı

DOI:

https://doi.org/10.7596/taksad.v10i2.3038

Keywords:

Turkish Folk Music, Instrument Education, Baglama, Folk Song, Early Adolescence, Music Education Abroad

Abstract

It has been demonstrated by various researchers that music and music education not only contribute to the social and personal development of individuals but also have many positive effects on both physical and emotional development. Besides, it is known that the negative effects of adolescence to be reduced through music and music education and that individuals studying music and/or instruments can cope well with this ups-and-downs period. Through a music education that includes multifaceted acquisition goals for individuals during adolescence, it is believed that contributions can be made in various areas. This study, which was carried out in Bishkek, Kyrgyzstan, aims to determine the social and personal gain of adolescent students living abroad and the extent that they can contribute themselves dealing with the stress and difficulties through instrument education and teaching folk song. In this research, where descriptive and qualitative approaches are at the forefront, to determine the pre/post study status of students in their social and personal development “Program Effects Case Study” and “Critical Event case study” methods and techniques have been preferred. The sample of the study, who were in early adolescence, consisted of 7th and 8th class students. For the study, a special 15-week 30-hour instrument teaching lesson plan and a repertoire of folk music melodies have been prepared. Classes were held in three groups with a total of nine students. To determine the effects of the study on students, interviews were conducted with the help of forms consisting of open-ended questions about the students' pre/post-study status with themselves and their social environment. In the light of these findings, it was observed that there were advances in the social and personal development of students and the negative effects of early adolescence were decreased.

References

Alisinanoğlu, Fatma (2002). Gençlik Dönemi Özellikleri ve Genç Anne-Baba İletişimi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 2002, Cilt 27, Sayı 123 ss: 62-63

Apaydınlı, Köksal (2012). Ergenlik Dönemi Sorunlarının Çözümünde Müzik Eğitiminin Rolü ve Önemi. e-Journal of New World Sciences Academy, 2012, Volume: 7, Number: 2 ss:124-130

Azizinezhad, M., Hashemi, M., Darvishi, S. (2013). Music as an Education-Related Service to Promote Learning and Skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume: 193. Pages: 142-145

Balkıs, M., Duru, E. & Buluş. M. (2005). Şiddete Yönelik Tutumların Öz yeterlik, Medya, Şiddete Yönelik İnanç, Arkadaş Grubu ve Okula Bağlılık Duygusu ile İlişkisi. Ege Eğitim Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 6, s: 81-97.

Birkan, Z. I. (2014). Müzikle Tedavi, Tarihi Gelişimi Ve Uygulamaları. Ankara Akupunktur ve Tamamlayıcı Tıp Dergisi, 2014 s: 37-49

Koç, Mustafa (2004). Gelişim Psikolojisi Açısından Ergenlik Dönemi ve Genel Özellikleri. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 17 Yıl, s: 231-256.

Nişancı, İbrahim. (2013). Türkçe Şarkıların Dil Öğretiminde Kullanımı. Uluslararası Dil ve Edebiyat Çalışmaları Konferansı “Balkanlarda Türkçe” Hëna e Plotë "Beder" Üniversitesi 14-16 Kasım 2013; Tiran/Arnavutluk s: 172-179.

Oral, Arzu (2004). Ergenlik Döneminde Stresle Başa Çıkma: Stresle Başa Çıkma Programının Geliştirilmesi ve Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

Ökmen Burcu, Şahin Şeyma, Boyacı Zeynep, Kılıç Abdurrahman, (2019) Rekabete Dayalı Eğitim Anlayışı Bağlamında Bilgi Yarışmalarına Bakış. Eğitimde Kuram ve Uygulama-Journal of Theory and Practice in Education, 2019, 15 (3), 253-266.

Öz, Nesrin Biber (2001). İnsanın Kültürel Gelişiminde Müzik Eğitiminin Önemi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: XIV, Sayı: 1, 101-105.

Özdemir, Osman, Özdemir, P. Güzel, Kadak, M. Tayyip, Nasıroğlu, Serhat (2012). Kişilik Gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 2012; 4(4):566-589

Parlaz, E. Akçan, Tekgül Nurdan, Karademirci Emine, Öngel Kurtuluş. (2012). Ergenlik Dönemi: Fiziksel Büyüme, Psikolojik ve Sosyal Gelişim Süreci. The Journal of Turkish Family Physician, Cilt: 3, Sayı: 4, s: 10-16.

Tekke, Mustafa ve Coşkun, Merve (2019). Kendini Tanıma, Kendini Gerçekleştirme, Kendini Aşmışlık ve Potansiyelini Tam Kullanan Kişi: Kişilerarası İletişim. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 18, Sayı: 70, s: 790-797.

Uçan, Ali (1996). İnsan ve Müzik İnsan ve Sanat Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.

Uluğbay, Selin (2013). Müzik Eğitiminin Çocuk Zekâsına Olan Etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, Eylül 2013 Cilt: 21 No: 3 1025-1034

Uslu, Mustafa (2013). Müzik eğitimi aracılığıyla aynı yaş gruplarının sosyokültürel değişimlerinin ve gelişimlerinin sağlanması. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, vol.3

Vural, G. Feyzan (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Müziğin Önemi. 9. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri, T.C. Kültür Ve Turizm Bakanlığı Yayınları, s: 125-134.

Yıldırım, Gürkan, Bahçekapılı, Ekrem & Bahçekapılı, Tuba (2011). Eğitimde Nitel Araştırma Yöntemleri. Durum Çalışması (Study Case), Atatürk Üniversitesi, Erzurum.

Downloads

Published

2021-06-30

How to Cite

Özer, L., & Özdek, A. (2021). The Effect of Folk Music Education on The Social and Personal Development of Students: A Case Study on Turkish Students Living Abroad. Journal of History Culture and Art Research, 10(2), 39-54. https://doi.org/10.7596/taksad.v10i2.3038