<b>Eğitim Seviyesindeki Yükselmenin Geleneksel Aile Anlayışının Değişimine Etkisi: Karabük Üniversitesi Örneği</b> / The Effect of Increasing Education Level on Changes in Traditional Family Patterns: The Case of Karabuk University

Authors

  • Sinan YILMAZ Karabuk University

Keywords:

Yeni aile anlayışları, Eğitim ve aile, Turkish Family, Traditional Family, New Family Concepts, Education and Family, Famille turque, Famille traditionnelle, Nouvelles conception sur la famille, Education et famille, الأسرة ، الأسرة التركية ، الأسرة التقلي

Abstract

Eğitim Seviyesindeki Yükselmenin Geleneksel Aile Anlayışının Değişimine Etkisi: Karabük Üniversitesi Örneği

                                                                    

 

Özet

Günümüzde aile ile ilgili yeni yaklaşımlar ortaya çıkmış ve geleneksel aile anlayışları değişmeye başlamıştır. Evlilik yaşının yükselmesi, boşanmaların artması, nikâhsız birlikte yaşama anlayışının yaygınlaşmaya başlaması, hanehalkı sayısının küçülmesi, çocuk sayısının azalması vb. yeni yaklaşım ve anlayışlar, sıradan bir insanın bile gözlemleyebileceği ölçüde yaygınlaşmıştır. Aile ile ilgili yeni anlayışların ortaya çıkmasını tetikleyen elbette pek çok neden vardır. Bu araştırmada, aile ile ilgili bu yeni anlayışların ortaya çıkmasında eğitimin rolünün ne olduğu araştırılmaktadır.

Araştırmada, aile anlayışında meydana gelen değişmelerle ilgili olarak TÜİK verilerinden yararlanıldığı gibi üniversite öğrencileri üzerinde yapmış olduğumuz bir araştırmanın sonuçlarına da yer verilmiştir. İstatistiksel veriler eğitim seviyesinin düşük olduğu dönemlerle karşılaştırılmış, böylece eğitim seviyesindeki yükselmenin nasıl bir değişim ve dönüşüme neden olduğu tespit edilmeye çalışılmıştır. Özellikle ikinci dünya savaşı sonrasında aile ile ilgili olarak Avrupa ve Amerika’da yaşanan gelişmeler de incelenmiş ve Türk ailesindeki gelişmelerle karşılaştırılarak benzer dönüşümlerin yaşanıp yaşanmayacağı tartışılmıştır.

 

 

The Effect of Increasing Education Level on Changes in Traditional Family Patterns: The Case of Karabuk University

            Abstract

            Today, new approaches about the family have emerged, and traditional family patterns have started to change. The increase of marriage age, the increase in the number of divorces, the tendency for cohabitation, the decrease in the number of family members and the decline in the number of offspring have become so wide-spread that these changes could be easily observed even by ordinary people. There are, of course, a lot of reasons that stimulate these new approaches about the family, yet this study focuses upon the role of education concerning the emergence of these new concepts about the family.

            In the study, the data taken from TUIK, as well as the results of a survey about the changes in the family patterns carried out on the university students are used. The statistical data are compared with the data of the previous periods in which the level of education was low. Additionally, the study examines how the increase in the level of education has brought about transformation in the traditional family patterns. Moreover, the transformations of family patterns in Europe and America, particularly after the Second World War, are studied, and these transformations are compared with the similar changes in the Turkish family patterns. The study also discusses whether the same transformations could be seen in Turkish family.

 

 

 

Effet de l’élévation du niveau/grade d’études au changement de la conception de la famille traditionnelle : Le Cas de l’Université de Karabük

 

Résumé

Aujourd’hui, de nouvelles approches ont vu le jour sur la famille et les conceptions de la famille traditionnelle ont commencé à changer. L’augmentation de l’âge du mariage, le nombre croissant de divorces, de personnes vivant en couple sans contrat de mariage, la diminution du nombre d’habitants au sein d’un ménage, la réduction du nombre d’enfants etc… sont des événements que l’on peut observer de plus en plus. Il existe bien sûr de nombreuses raisons qui déclenchent l’émergence de ces nouvelles conceptions au sujet de la famille. Dans cette étude, nous avons étudié le rôle de l’éducation dans l’émergence de ces nouvelles conceptions de la famille moderne.

Dans cette étude, en ce qui concerne les changements relatifs à la conception familiale nous avons utilisé les données de TÜİK et aussi celles de notre recherche portant sur les étudiants universitaires. Les données statistiques sont comparées avec les données où le niveau d’éducation est bas dans le but de déterminer comment l’élévation du niveau d’études suscite un changement et une transformation en ce qui concerne la famille. Plus particulièrement, nous avons aussi examiné l' évolutions de la famille en Europe et aux Etats-Unis après la deuxième guerre mondiale et nous avons fait des comparaisons avec l’évolution de la famille Turque pour voir s’il existe des changements et transformations similaires.

 

 

                                     تأثير ارتفاع المستوى التعليمي على تغيّر "مفهوم الأسرة التقليدية" : نموذج جامعة كارابوك

الملخص:

في يومنا الحاضر ظهرت أساليب جديدة حول الأسرة و بدأت مفاهيم "الأسرة التقليدية" تتغير. ارتفاع سن الزواج وزيادة الطلاق، وانتشار مفهوم الاختلاط بين الشباب والشابات بدون نكاح، وتقليل عدد أفراد الأسرة، وتقليل عدد الأطفال في الأسرة، وغير ذلك من المفاهيم الجديدة؛  قد شاعت في المجتمع بقدر حتى يترصدها أي إنسان عادي. لا شك أن هناك أسباب عديدة في تحريك ظهور مفاهيم جديدة تتعلق بالأسرة. في هذه الدراسة، تم البحث عن مدى دور التعليم في ظهور هذه المفاهيم الجديدة المتعلقة بالأسرة...

في الدراسة؛ كما تمت الاستفادة من معطيات مؤسسة إحصائيات تركيا، تترق إليه الباحث إلى نتائج البحث الذي قمنا بتطبيقه على طلاب الجامعة أيضًا.  و تمت مقارنة البيانات الإحصائية الجديدة بفترات كان فيها مستوى التعليم منخفضًا؛ لذلك حاول الباحث تحديد مدى تأثير مستوى التعليم المرتفع على سبب التغيّر و التحوّل الإجتماعي. ولاسيما، التطوّرات التي شاهدت أوروبا وأمريكا إثر الحرب العالمية الثانية حول الأسرة؛ تمت دراستها ومقارنتها بينها وبين التطوّرات التي شاهدتها الأسرة التركية و نوقشت؛ هل ستعيش نفس المراحل أم لا؟

Author Biography

Sinan YILMAZ, Karabuk University

Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü

References

Akdoğan, Ali (2004). Sosyal Değişme ve Din. Đstanbul: Rağbet Yayınları.

Akgül, Mehmet (2002). Türkiye’de Din ve Değişim. Đstanbul: Ötüken Yayınları.

Cebeci, Dilaver (1993). Tanzimat ve Türk Ailesi. Đstanbul: Ötüken Neşriyat.

Daly, Mary (2006). Changing Family Life In Europe: Significance for State and Family.

European Societies, 7(3), DOI: 10.1080/14616690500194001

Duben, Alan (1984). “19. ve 20. Yüzyıl Osmanlı-Türk Aile ve Hane Yapıları”, Türkiye’de

Ailenin Değişimi. Ankara: Maya Matbaacılık ve Yayıncılık.

Duben, Alan - BEHAR, Cem (1996). Đstanbul haneleri: evlilik, aile ve doğurganlık: 1880-

, Đstanbul: Đletişim yayınları.

EUROSTAT (2012a). Active Ageing and Solidarity Between Generations, 2012 edition.

EUROSTAT (2012b). Basic Figures on The EU, Summer 2012 edition.

Haviland, William A. ve diğ. (2008). Kültürel Antropoloji. Çev. Đnan Deniz-Erguvan

Sarıoğlu. Đstanbul: Kaknüs Yayınları.

KARAMAN, Hayrettin (1996). Mukayeseli Đslam Hukuku C.1-3, Đstanbul: Nesil Yayınları.

Kaya, Erol (2003). Kentleşme ve Kentlileşme, Đstanbul: Đlke Yayıncılık.

Kurt, Abdurrahman (1998). Bursa Sicillerine Göre Osmanlı Ailesi. Bursa: Uludağ

Üniversitesi Basımevi.

Ortaylı, Đlber (2000). Osmanlı Toplumunda Aile, Đstanbul: Pan Yayınları.

Roof, Wade Clark (1993). A generation of seekers: The spiritual journeys of the baby boom

generation. New York: Harper Sanfrancisco.

Şentürk, Recep (2004). Yeni Din Sosyolojileri, Đstanbul: Gelenek Yayıncılık.

Tezcan, S.-Coşkun, Y. (2004). Türkiye’de 20. Yüzyılın Son Çeyreğinde Kadınlarda Đlk

Evlenme Yaşı Değişimi ve Günümüz Evlilik Özellikleri, Nüfusbilim Dergisi/Turkish Journal

of Population Studies, 2004, 26, 15-34, ..

http://www.hips.hacettepe.edu.tr/nbd_cilt26/tezcan_coskun.pdf, 20.06.2012.

Türk Aile Yapısı Araştırması [TAYA](1993), Haz. Atalay, B.-Kontaş M. Y.-Beyazıt, S.-

Madenoğlu K., Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı Araştırma Dairesi.

TÜĐK, Đstatistik Göstergeler 1923-2006, www.tuik.gov.tr

TÜĐK (2006). Aile Yapısı Araştırması, www.tuik.gov.tr

TÜĐK (2008). TÜĐK Haber Bülteni, Sayı: 104, 26 Haziran 2008, www.tuik.gov.tr

TÜĐK (2012a). TÜĐK Haber Bülteni, Sayı: 10775, 15 Mart 2012, www.tuik.gov.tr

TÜĐK (2012b). TÜĐK Haber Bülteni, Sayı: 10844, 15 Haziran 2012, www.tuik.gov.tr

TÜĐK (2012c). TÜĐK Haber Bülteni, Sayı: 10736, 27 Ocak 2012, www.tuik.gov.tr

Türkdoğan, Orhan (2002). Türk Toplum Yapısı. Đstanbul: Çamlıca Yayınları

Yılmaz, Sinan (2005). Evlilikte Kader ve Kısmet. Đstanbul: Nesil Yayınları.

--------------- (2008). Türk Ailesinin Dönüşümü ve Din. Đstanbul: Basılmamış doktora tezi.

--------------- (2010). Türk Aile Örüntülerindeki Değişimlerin Açıklanmasında Farklı

Sosyoloji Teorilerinin Faydalı Olabilecek Yönleri, Toplum Bilimleri Dergisi, 4(8), 67-82.

Published

2012-09-25

How to Cite

YILMAZ, S. (2012). <b>Eğitim Seviyesindeki Yükselmenin Geleneksel Aile Anlayışının Değişimine Etkisi: Karabük Üniversitesi Örneği</b> / The Effect of Increasing Education Level on Changes in Traditional Family Patterns: The Case of Karabuk University. Journal of History Culture and Art Research, 1(3), 87-115. Retrieved from http://kutaksam.karabuk.edu.tr/index.php/ilk/article/view/51

Issue

Section

Articles