<b>Postmodern Dönemde Kimliğin Belirleyicisi Olarak Tüketim [Tüketilmiş Kimlikler]</b> / </br><i>The Consumption as a Determination of Identity in The Postmodern Era [Consumed Identities]</i>

Authors

  • Nihal Yavuz Karabük Üniversitesi
  • Yusuf Sinan Zavalsız

DOI:

https://doi.org/10.7596/taksad.v4i4.484

Keywords:

Modernizm, Postmodernizm, Kimlik, Tüketim, Hedonizm, Tüketilmiş Kimlikler.

Abstract

The Consumption as a Determination of Identity in The Postmodern Era

[Consumed Identities]

Abstract

Technological developments which are increasing due to the production and product diversity have started to tempt people to consume rather than meeting their daily requirements. In this period, wherein hedonist approach became popular, people have created new life styles and producible – even reproducible – identities through consumption.

The relationship between identity and consumption is one of the topics that need to be dealt with in recent years. This research will try to explain the effect of consumption habits on the formation of multiple and fragmented identities in the postmodern period.

Consumption, which has started to direct human behaviors, has become now an identity indicator. As consumption is becoming influential on the formation of individuals’ identities, it is observed that symbolic values stand out in consumption habits. Identities have been exposed to consumption in today’s world where everything is being consumed fast.

 

Postmodern Dönemde Kimliğin Belirleyicisi Olarak Tüketim

 [Tüketilmiş Kimlikler]

Öz

Teknolojik gelişmeye bağlı olarak artan üretim ve ürün çeşitliliği, insanların günlük ihtiyaçlarını karşılamanın ötesinde onları tüketime yönlendirmeye başlamıştır. Tüketimde hedonist anlayışın ön plana çıktığı bu dönemde insanlar, tüketim vasıtasıyla yeni yaşam tarzları ve üretilebilir hatta yeniden üretilebilir kimlikler oluşturmuştur.

Günümüz postmodern toplumunda kimlik ve tüketim ilişkisi, üzerinde durulması gereken bir konudur. Bu araştırma, postmodern dönemdeki çoğul ve parçalanmış kimliklerin oluşumunda tüketim alışkanlıklarının etkisini açıklamaya çalışmaktadır.

İnsan davranışlarına yön vermeye başlayan tüketim, artık bir kimlik göstergesi biçimini almıştır. Tüketim, bireylerin kimlik oluşumunda etkili olurken, tüketim alışkanlıklarında sembolik değerlerin ön plana çıktığı görülmektedir. Her şeyin hızla tüketildiği günümüz dünyasında artık kimlikler de tüketilir hale gelmiştir. 



References

Akbaş, Oktay (2008). “Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış”, Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (16).

Akça, Gürsoy (2005). “Modernden Postmoderne Kültür ve Kimlik”, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15).

Akdemir, A. Müslim (2004). “Küreselleşme ve Kültürel Kimlik Sorunu”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (1).

Altunoğlu, Mustafa (2009). Kimliğin Modern İnşası, Kimlik Politikaları ve Türkiye’de Kimlik Tartışmaları, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset ve Sosyal Bilimler Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi.

Armağan, Mustafa (2012). Gelenek ve Modernlik Arasında. İstanbul: İz Yayıncılık.

Aslan Yaşar, Gamze (2011). “Ortaçağ’dan Günümüze Modernite: Doğuşu ve Doğası”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (7).

Aslan, Seyfettin & Yılmaz, Abdullah (2001). “Modernizme Bir Başkaldırı Projesi Olarak Postmodernizm”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2 (2).

Aytaç, Ömer (2006). “Tüketimcilik ve Metalaşma Kıskacında Boş Zaman”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11).

Baran, Murat (2013). “Avrupa’da Gelişen Modernlik ve Modernleşme Anlayışları ve Bu Anlayışların Türkiye’ye Yansımalarına Tarihi Sosyolojik Açıdan Bir Bakış”, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8 (11).

Barışık, İlkay (2010). Tüketim Kültürü Bağlamında Üniversiteli Gençlerin Kimlik ve Yaşam Tarzı Oluşturmasında Reklamların Rolü, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.

Baudrillard, Jean (2004). Tüketim Toplumu, Çeviren: Hazar Deliçaylı & Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Bauman, Zygmunt (2014). Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, Çeviren: Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Bauman, Zygmunt (2003). Modernlik ve Müphemlik, Çeviren: İsmail Türkmen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Bayhan, Vehbi (2011). “Tüketim Toplumunda Bireyin Ontolojik Mottosu: Tüketiyorum Öyleyse Varım”, İnönü Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü Sosyoloji Konferansları Dergisi, (3).

Bıçkı, Doğan (2001). “Modernizm ve Postmodernizm”, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 3 (1).

Binay, Ayşe. (2010). “Tüketim Vasıtasıyla Oluşturulan Postmodern Kimlikler”, Global Media Journal Turkish Edition, 1 (1).

Coşkun, Ali (1994). “Geleneğin ve Geleceğin Kavşağında Modern ve Dindar İnsan Karşı Karşıya”, Bilgi ve Hikmet Dergisi, (6).

Çağlar, Oktay Nedret (2008). “Postmodern Anlayışta Siyaset ve Kimlik”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13 (3).

Erdemir, Erkan (2006). “Postmodernizmin İşletme Yönetimine Etkileri: Kavramsal Bir Çözümleme”, Hukuk Ekonomi ve Siyasal Bilimler Aylık İnternet Dergisi, (52).

Ersoy, Ersan (2014). “Tüketim Aynasında “Göz”e Yansıyan Seyirlik ve Sembolik Kimlikler”, (49). http://www.journals.istanbul.edu.tr/iusoskon/article/viewFile/5000071429/5000065816, Erişim Tarihi: 04.04.2015.

Giddens, Anthony (2012). Modernliğin Sonuçları, Çeviri: Ersin Kuşdil. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Göktolga, Oğuzhan (2012). Postmodernite ve Siyasal Kimlikler, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi.

Günay, Ünver (1986). “Modern Sanayi Toplumlarında Din-1”, Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3 (4).

Habermas, Jurgen (2002). “Öteki” Olmak ve “Öteki”yle Yaşamak, Çeviren: İlknur Aka. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Karaduman, Sibel (2010). “Modernizmden Postmodernizme Kimliğin Yapısal Dönüşümü”, Journal of Yasar University, 17 (5).

Kaya, Kamil & Oğuz, Nuran (2010), “Üniversite Gençliğinin Alışveriş Tercihlerinde Tüketim Kültürünün Rolü”, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (22).

Kuzu, Ali & Özveren, Hanife (2011). “Tüketilen Tüketici”, Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Dergisi, (1).

Möngü, Bahtinur (2013). “Postmodernizm ve Postmodern Kimlik Anlayışı”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (2).

Outhwaite, William (2008). Modern Toplumsal Düşünce Sözlüğü, Yayına Hazırlayan: Melih Pekdemir. İstanbul: İletişim Yayınları.

Önür, Nimet (2007). “Modernleşme Sürecinde Okul, Aile ve Medya Kavşağında Toplumsal Değerler”, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu (26-28 Kasım 2004 İstanbul), Editör: Recep Kaymakcan vd.. İstanbul: DEM Yayınları.

Pektaş, Hafize (2006). Moda ve Postmodernizm, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi.

Quliyev, Oqtay (2012). Gösteriş Tüketimi ve Tüketim Tarzlarının İncelenmesi: Azerbaycan Örneği, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi.

Tekeli, İlhan (1992). “Modernizm ve Postmodernizm Kavramları Üzerine”, Gösteri Dergisi, (138).

Thomas, Helen & Walsh, David F. (2012). Temel Sosyolojik Dikotomiler, Editör: Chris Jenks, Çeviri Editörü: İhsan Çapcıoğlu, Ankara: Birleşik Yayınevi.

Uçan, Hilmi (2009). “Modernizm/ Postmodernizm ve Derrida’nın Yapısökümcü Okuma ve Anlamlandırma Önerisi”, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 4 (8).

Yalçın, Fatih (2013). “Postmodern Dünyada Geleneğin Yeniden İnşası Ya da Ticari Bir Meta Olarak Yeniden Keşfi ve Çağdaş Türk Romanında Gelenek Sorunu”, Türkiyat Araştırma Enstitüsü Dergisi, (49).

Yazıcı, Mehmet (2013). “Toplumsal Değerler ve Değişim”, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8 (8).

Akdoğan, Vefa. “Geleneksel Toplum ve Modern Toplum Dikotomisi Bağlamında Modernliğin Eleştirisi”. http://www.sosyalhizmetuzmani.org/gelenekseltoplum.htm, Erişim Tarihi: 18.02.2015.

Anlı, Ömer Faik. “Postmodern Dünyada Tarih Yazımına İlişkin Eleştiriler ve Yanıtlar”, http://www.academia.edu/2054210, Erişim Tarihi: 20.03.2015.

Aşkın, Muhittin (2007). “Kimlik ve Giydirilmiş Kimlikler”, 10 (2). http://edergi.atauni.edu.tr/ataunisosbil/article/view/1020000431/1020000425, Erişim Tarihi: 30.03.2015.

Duman, M. Zeki. “Küreselleşme, Kimlik ve Çokkültürlülük”. http://www.egitimbirsen.org.tr/ebs_files/files/yayinlarimiz/231-egitimbirsen.org.tr231.pdf, Erişim Tarihi: 28.02.2015.

Özalp, Ahmet (2013). “Küreselleşme, Postmodern Görelilik ve Kamu Yönetimi”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, (2). http://iibfdergisi.ksu.edu.tr/Imagesimages/files/11%282%29.PDF, Erişim Tarihi: 21.02.2015.

Özcan, Burcu. “Hedonizm ve Kimlik Temeline Dayalı Postmodern Tüketim Yaklaşımı”. http://www.journals.istanbul.edu.tr/iusoskon/article/view/1023006022, Erişim Tarihi: 20.04.2015.

Toku, Neşet. (2012). “Sosyoloji Bağlamında Gelenek ve Modernite”, Akademik Araştırmalar Dergisi, (13). http://www.nesettoku.com/?p=253, Erişim Tarihi: 06.05.2015.

Ünal, Sevtap & Ceylan, Cem (2008). “Tüketicileri Hedonik Alısverişe Yönelten Nedenler: İstanbul ve Erzurum İllerinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 22 (2). http://e-dergi.atauni.edu.tr/atauniiibd/article/ view/1025003795, Erişim Tarihi: 08.04.2015.

Published

2015-12-30

How to Cite

Yavuz, N., & Zavalsız, Y. S. (2015). <b>Postmodern Dönemde Kimliğin Belirleyicisi Olarak Tüketim [Tüketilmiş Kimlikler]</b> / </br><i>The Consumption as a Determination of Identity in The Postmodern Era [Consumed Identities]</i>. Journal of History Culture and Art Research, 4(4), 126-152. https://doi.org/10.7596/taksad.v4i4.484

Issue

Section

Articles