<b>NAİMA’NIN DİN VE TOPLUM GÖRÜŞÜ</b> / </br><i>Religion and Society According to Naima</i>

Authors

  • ALİ COŞKUN Marmara üniversitesi

Keywords:

Naima, Din Sosyolojisi, Uzviyetçi Toplum, ulema, Tüccar, Asker, Reaya, Kadızadeliler Hareketi, Dini-Sosyal Islahatçılık

Abstract

Religion and Society According to Naima

Abstract

This article deals with the idea of religion and society according to Naima.In the first chapter, his ideas about the Ottoman Society of 17th century in terms of static and structural sociology of religion dealt with and in this frame the notions of organic society, class and religion were examined. This chapter especially focuses on religious scholars (ulama), traders, soldiers, civilian people (reaiyyah) and Kadizadeli movement. In the second chapter, the ideas of Naimaabout the Ottoman Society in terms of dynamic and functional sociology of religion dealt with and in this frame the theory of stages and sociology of great mandealt with. Finally, the social and religious reformation aspects of Naima were examined. 

Naima’nın Din ve Toplum Görüşü

Öz

Bu makalede Naima’nın din ve toplum görüşleri özetlenmektedir. Evvela Naima’da statik ve strüktürel din sosyolojisi bakımından on yedinci yüzyıl Osmanlı toplumu ele alınmış bu kapsamda uzviyetçi toplum anlayışı ve din ile dört sınıf anlayışı ve din ele alınmıştır. Özellikle ulema, tüccar, asker ve reaya sınıfları incelenmiş Kadızadeliler hareketi üzerinde durulmuştur. İkinci olarak Naima’da dinamik ve fonksiyonel din sosyolojisi bakımından on yedinci yüzyıl Osmanlı toplumu ele alınmış bu kapsamda tavırlar nazariyesi ve büyük adam sosyolojisi incelenmiştir. Son olarak Naima’nın dini sosyal ıslahatçılık yönü üzerinde durulmuş ve sonuçla makale sonlandırılmıştır.

Author Biography

ALİ COŞKUN, Marmara üniversitesi

felsefe ve din bilimleri bölümü din sosyolojisi abd

References

Arslantürk, Zeki (1989). Naima'ya Göre Osmanlı Devleti'nin Çöküş Sebepleri. Ankara: KBY.

Aron, Raymond (1979). Aydınların Afyonu. İzzet Tanju (Çev.). İstanbul.

Baysun, Cavid “Naîmâ”. İA, c. IX, s. 44-46.

Çavuşoğlu, Semiramis (2001).“Kadızadeliler”, TDVTA, C. 24, s. 100-102,

Çelebi, Kâtip (1982). Düsturu’l-amel li-İslahi’l-Halef. Ali Can (Haz.). Ankara.

Çelebi, Kâtip (1980). Mizanü’l-Hakk Fî-îhtiyari’l-Ehakk. O. Ş. Gökyay (Haz.). İstanbul.

Fındıkoğlu, Z. Fahri (1971). İctimaiyat Dersleri.c. I, İÜİFY. İstanbul.

Güngör, Erol (1989). İslam’ın Bugünkü Meseleleri. İstanbul.

Hülagu, Orhan (1987). Farabî ve İbn Haldun’da Devlet Nazariyesi Mukayesesi. (Basılmamış Y. Lisans Tezi). İstanbul.

İbn Haldun (1986). Mukaddime.Z. K. Ugan (Çev.). İstanbul: MEBY.

Kınalızade Ali Efendi (T. Y.). Devlet ve Aile Ahlakı. İstanbul.

Meriç, Ümit (1979). Cevdet Paşa’nın Devlet ve Cemiyet Görüşü.İstanbul:Ötüken Neşriyat,

Naîmâ (1283). Tarih. İstanbul.c. I-VI.

Ocak, A. Yaşar (1983). “XVII. yüzyılda Osmanlı İmparatorluğunda Dinde Tasfiye (Püritanizm) Teşebbüslerine Bir Bakış: “Kadızadeliler Hareketi” Türk Kültürü Araştırmaları, C. XXI/1-2, Ankara. s. 208-225.

Özdağ, Muzaffer (1989). “Osmanlı Tarih ve Edebiyatında Türk Düşmanlığı”, Tarih ve Toplum, İstanbul sayı, 65, s. 9-15.

Pakalın, M. Zeki (1971). Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul. C. I.

Fazlurrahman (1990). İslam. M. Dağ &M. Aydın (Çev.). İstanbul:Selçuk Yay.

Said, Cevdet (1984). Bireysel ve Toplumsal Değişmenin Yasaları. İlhan Kutluer (Çev.). İstanbul.

Schwarz, Klaus (1989). “Türk Düşmanlığı”, Tarih ve Toplum.sayı, 66.

Sorokin, A. Pitirim (1975). Çağdaş Sosyoloji Teorileri.Münir Raşid Öymen (Çev.). İstanbul.

Suzuki, Tadaşi (1987). “Osmanlılarda Organik Bir Yapı Olarak Toplum Görüşünün Gelişmesi: Osmanlı Sosyal Düşünce Tarihinin Bir Yönü, ODTÜ Gelişme Dergisi. c 14 s. 4.

Thomas, Lewis V. (1972). A Study of Naim. New York.

Togan, Z. Velidî (1985).Tarihte Usûl. İstanbul

Uğur, Ahmet (T.Y.). Osmanlı Siyasetnamecileri. Ankara.

Ülken, Hilmi Ziya (1932). Sosyolojinin Problemleri. İstanbul.

Yurdaydın, Hüseyin G. (1982). İslam Tarihi Dersleri. Ankara.

Yüksel, Emrullah (1985).“MehmedBirgivî”. AÜIİF. sayı 2, s. 184-190.

Zilfi, Madeline C. (1999). “Kadızadeliler Onyedinci Yüzyıl İstanbul’unda Dinde İhya Hareketleri”. M. Hulusi Lekesiz (Çev.). Türkiye Günlüğü.sayı: 58. s. 65-79.

Published

2015-12-20

How to Cite

COŞKUN, A. (2015). <b>NAİMA’NIN DİN VE TOPLUM GÖRÜŞÜ</b> / </br><i>Religion and Society According to Naima</i>. Journal of History Culture and Art Research, 4(1), 51-79. Retrieved from http://kutaksam.karabuk.edu.tr/index.php/ilk/article/view/412