<b>Gazzâlî’ye Göre Akıl ve Dinî Bilgi Kaynağı Olarak Aklın Önemi</b> / <i>The Intelect and its Value as a Source of Religious Knowledge According to al-Ghazzali</i>

Authors

  • Mustafa Yıldız Erol Yüksel Ortaokulu

DOI:

https://doi.org/10.7596/taksad.v3i4.399

Keywords:

al-Ghazzali, Intellect, Spirit, Heart, Nafs al-natiqa (Reasoning soul), Alam-i Amr (The realm of the command), Alam-i-Malakut (Angelic Realm), Gazzâlî, Akıl, Ruh, Kalp, Nefs-i Natıka, Emir âlemi, Melekût âlemi.

Abstract

Gazzâlî’ye Göre Akıl ve Dinî Bilgi Kaynağı Olarak Aklın Önemi / The Intelect and its Value as a Source of Religious Knowledge According to al-Ghazzali

Öz

Bu makalede Gazzâlî'nin dinî bilgi kaynağı olarak akla ne ölçüde önem verdiği konusu ele alınmaktadır. Makalede, Gazzâlî’ye göre dinî bilginin elde edilmesinde kelamî akıl (garize) anlayışının yeterli olmadığı ileri sürülmüştür. Gazzâlî bu eksikliği gidermek için kelamcıların akıl anlayışına filozofların akıl anlayışını ve sufilerin kalp anlayışını eklemek suretiyle yeni bir akıl anlayışı geliştirmiştir. Makale, Gazzâlî’nin ortaya koymuş olduğu bu akıl anlayışını detaylı bir şekilde incelemektedir. Makalenin giriş bölümünde dinî bilginin kaynağı ile ilgili olarak kelamcıların, filozofların ve sufilerin görüşlerine yer verilmiştir. Makalenin gelişme bölümünde ise Gazzâlî’ye göre akıl ile bilgi arasındaki ilişki ele alınmıştır. Bu bölümde Gazzâlî’nin akıl kelimesine yüklediği farklı anlamlar, mülk ve melekût âlemlerini anlamada aklın rolü ve kalp, ruh, nefis gibi kavramlara yüklediği anlamlar incelenmiştir. Daha sonra bilginin elde edilme yöntemleri ve Gazzâlî’nin bu konudaki değerlendirmelerine yer verilmiştir. Sonuç bölümünde ise Gazzâlî’nin akıl konusundaki düşüncelerinin dinî bilgi ve iman ile nasıl ilişkilendirildiği tartışılmıştır. 

The Intelect and its Value as a Source of Religious Knowledge According to al-Ghazzali

Abstract

This paper deals with how much importance is given to intellect as a source of religious knowledge by al-Ghazzali. The paper suggests that according to al-Ghazzali ghariza, the term which denotes the theologians’ understanding of intellect, is insufficient to acquire religious knowledge. Accordingly, he proposed a new understanding of intellect to overcome this insufficiency by combining it with the rationale soul of philosophers and the Sufis’ understanding of heart. This paper examines this novel understanding of intellect as proposed by al-Ghazzali in detail. In the introduction section, the views of theologians, philosophers and sufis about intellect as a source of religious knowledge are presented. In the development section, relations between the intellect and knowledge are discussed with respect to al-Ghazzali. In this section, Ghazzali’s varying use of the term intellect, its role in the understanding of the world of dominion and the world of sovereignity, and what he means with such terms like heart, soul, and self are examined. Afterwards, the methods of knowledge acquisition and al-Ghazzali’s position in this respect are given. In the conclusion section, it is explored how al-Ghazzali’s opinions about intellect are connected with religious knowledge and faith. 

Author Biography

Mustafa Yıldız, Erol Yüksel Ortaokulu

Atatürk üniversitesi İlahiyat Fakültesinde Lisans eğitimi aldım. Harran Ünv. Sosyal Bilimler Enst. Kelam Bilim Dalında Yüksek Lisans yaptım. Marmara Ünv. Sosyal Bilimler Enst. Kelam Bilim Dalında Doktora yaptım.

References

Gazzâlî (2009). Arayışlar Kitabı, çev: Osman Güman. İstanbul: İlke Yayınları.

Gazzâlî (1972). Delâltten Hidâyete, çev: Ahmet Suphi Furat. İstanbul: Şamil Yayınları.

Gazzâlî (1993). Faysalü't-tefrika beyne'l-İslâm ve'z-zendeka, tahkik: Mahmut Bicu.

http://www.ghazali.org, (23 Ekim 2012).

Gazzâlî (1995). Hakikat Bilgisine Yükseliş, çev: Serkan Özburun. İstanbul: İnsan Yayınları.

Gazzâlî (2011). İhyâ, Cidde: Daru’l-minhac Yayınları.

Gazzâlî (1974). İhyâ, çev: Ahmet Serdaroğlu. İstanbul: Bedir Yayınları.

Gazzâlî (2013). İslam’da Müsamaha, çev: Süleyman Uludağ. İstanbul: Dergah Yayınları.

Gazzâlî (1970). Kırk Esas, çev: Yaman Arıkan. İstanbul: Eskin Matbaası Yayınları

Gazzâlî (1988). Kitâbü’l-erbaîn fî usûli'd-dîn, Beyrut: Darü’l-Kütübi’l-İlmiyye Yayınları.

Gazzâlî (1988). Mearicü'l-kuds fî medarici ma'rifeti'n-nefs, Beyrut: Dârü'l-Kütübi'l-İlmiyye

Yayınları.

Gazzâlî (1986). “Miracu’s-salikin”, Mecmuatu resaili'l-imam el-Gazzâlî, Beyrut: Dârü'lKütübi'l-İlmiyye

Yayınları.

Gazzâlî (1986). Mişkâtü’l-envâr, tahkik: Abdülaziz İzzeddin Seyrevan. Beyrut: Âlemü’lKitab

Yayınları.

Gazzâlî (2007). Mişkatü’l-envâr, çev: Şadi Eren. İstanbul: Nesil Yayınları.

Gazzâlî (tarih yok). Mi'yârü'l-ilm fî fenni'l-mantık, Beyrut: Dârü'l-Endelüs Yayınları.

Gazzâlî (1986). “er-Risaletü’l- ledüniyye”, Mecmuaturesaili'l-imam el-Gazzâlî, Beyrut:

Dârü'l-Kütübi'l-İlmiyye Yayınları.

Gazzâlî (1986). Şerefü’l-akl ve mahiyyetuhu, tahkik: Mustafa Abdulkadir Ata. Beyrut: Dârü'lKütübi'l-İlmiyye

Yayınları.

Griffel, Frank (2009). Al-Ghazali’s Philosophical Theology. New York: Oxford University

Press.

Taylan, Necip (1989). Gazzâlî’nin Düşünce Sisteminin Temelleri. İstanbul: İFAV Yayınları.

Treiger, Alexander (2012). Inspired Knowledge in IslamicThought. Newyork: Routledge

Yayınları.

Published

2015-05-08

How to Cite

Yıldız, M. (2015). <b>Gazzâlî’ye Göre Akıl ve Dinî Bilgi Kaynağı Olarak Aklın Önemi</b> / <i>The Intelect and its Value as a Source of Religious Knowledge According to al-Ghazzali</i>. Journal of History Culture and Art Research, 3(4), 14-28. https://doi.org/10.7596/taksad.v3i4.399

Issue

Section

Articles