<b>Gazzâli ve David Hume Bilgi Kuramlarında Dinî Bilginin İmkânı</b>/ </br><i>The Possibility of Religious Knowledge in al-Ghazzali and David Hume’s Theory of Knowledge</i>

Authors

  • Mustafa Yıldız Erol Yüksel Ortaokulu

DOI:

https://doi.org/10.7596/taksad.v4i4.398

Keywords:

Anahtar Kelimeler, Bilgi kuramı, Dinî bilgi, Gazzâlî, David Hume, Akıl, Ruhsal sezgi, Mucize, Dinî inanç. Key Word, Theory of knowledge, Religious knowledge, Reasoning, Spiritual intuition, Miracle, Religious beliefs.

Abstract

The Possibility of Religious Knowledge in al-Ghazzali andDavid Hume’s Theory of Knowledge  

Abstract 

This paper compares the possibility of religious knowledge in the theory of knowledge of al-Ghazzali and David Hume. The purpose of the article is that basing these philosophers’ religious knowledge in their theory of knowledge. According to al-Ghazzali, it can be used one of the three ways in a theory of knowledge, for a basis of religious belief. First is basing religious beliefs by relying on reports of the prophets without making a rational inquiry. Second is basing religious beliefs by knowledge, which is gained by reasoning. Third is spiritual intuition obtained by religious practice. David Hume argued that believing reports of the prophets relies on miracles that are not that a reliable source of information. He also argued that religious beliefs cannot rely on reasoning method. According to him doing such a thing is beyond the limits of the powers of reason. Also, it is impossible to rely religious belief on spiritual intuition in Hume's theory of knowledge. Because, human being doesn’t have spirit in this meaning. According to him, roots of religious belief in human nature is based on some feelings. These feelings are like such as fear and hope, which humans feel against unknown natural events.

 

Gazzâli ve David Hume Bilgi Kuramlarında Dinî Bilginin İmkânı

Öz 
Bu makale Gazzâlî ve David Hume bilgi kuramlarında dinî bilginin imkânını karşılaştırmaktadır. Bunu yapmadaki amacı her iki düşünürün ortaya koydukları bilgi kuramlarında dinî bilgi için nasıl bir temel öngördüklerini ortaya koymaktır. Gazzâlî’ye göre, bir bilgi kuramında üç yoldan birinin kullanılmasıyla dinî inanca bir temel bulanabilir. Bunlardan birincisi, dinî inançların aklî bir açıklaması yapılmaksızın peygamberlerden nakledilen haberlere güvenmek suretiyle inancın temellendirilmesidir. İkincisi, istidlal yöntemiyle ulaştığımız bilgilerin inancımızı temellendirmesidir. Üçüncüsü, dinî pratiklerle elde edilen ruhsal sezginin dinî inanca temel olabilmesidir. David Hume peygamberlerden nakledilen haberlere güvenmenin mucizeye dayandığını, mucizenin ise güvenilir bir bilgi kaynağı olmadığını ileri sürdü. İstidlal yöntemiyle de dinî inancın temellendirilemeyeceğini ileri sürdü. Ona göre böyle bir şeyi yapmak aklın yetki sınırlarının dışındadır. Hume’un bilgi teorisinde ruhsal bir sezgi ile dinî inançları temellendirmek de mümkün değildir. Çünkü ona göre insanın bu anlamda bir ruhu yoktur. Ona göre dinî inançların insan doğasındaki kökenleri bazı duygulara dayanmaktadır. Bunlar da bilinmez tabiat olaylarına karşı insanın hissettiği korku ve umut gibi duygulardır.

Author Biography

Mustafa Yıldız, Erol Yüksel Ortaokulu

Atatürk üniversitesi İlahiyat Fakültesinde Lisans eğitimi aldım. Harran Ünv. Sosyal Bilimler Enst. Kelam Bilim Dalında Yüksek Lisans yaptım. Marmara Ünv. Sosyal Bilimler Enst. Kelam Bilim Dalında Doktora yaptım.

References

Cüveynî (2003). el-Akidetü’n-Nizâmiyye, tahkik: Muhammed Zübeydi. Beyrut: Dârü’sSebilü’r-Reşad; Dârü’n-Nefâis Yayınları.

Cüveynî (1978). el-Burhân fî usûli'l-fıkh, tahkik: Abdülazim ed-Dîb. Devha [Doha]: Câmiatu Katar Yayınları. c.1.

Gazzâlî (1972). Delâltten Hidâyete, çev: Ahmet Suphi Furat. İstanbul: Şamil Yayınları.

Gazzâlî (1993). Faysalü't-tefrika beyne'l-İslâm ve'z-zendeka, tahkik: Mahmut Bicu. http://www.ghazali.org, (23 Ekim 2012).

Gazzâlî (1995). Hakikat Bilgisine Yükseliş, çev: Serkan Özburun. İstanbul: İnsan Yayınları.

Gazzâlî (1986). “el-Hikme fi mahlukatillahi azze ve celle”, Mecmuatu resaili'l-imam el-Gazzâlî. Beyrut: Dârü'l-Kütübi'l-İlmiyye Yayınları.

Gazzâlî (2011). İhyâ. Cidde: Daru’l-minhac Yayınları.

Gazzâlî (1974). İhyâ, çev: Ahmet Serdaroğlu. İstanbul: Bedir Yayınları.

Gazzâlî (2013). İslam’da Müsamaha, çev: Süleyman Uludağ. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Gazzâlî (2012). İtikatta Orta Yol, çev: Osman Demir. İstanbul: Klasik Yayınları.

Gazzâlî (2000) “Kânûnü’t-te’vîl”, çev: Bilal Aybakan. İSAM Dergisi. c.13.

Gazzâlî (1980). el-Menhul min ta'likati'l-usul, tahkik: Muhammed Hasan Hayto. Dımaşk: Dârü'l-Fikr Yayınları.

Gazzâlî (2013). Mi’yaru’l-İlm: ilmin ölçütü (eleştirmeli metin-çeviri), eleştirmeli metin Hasan Hacak, çev: Ali Durusoy, Hasan Hacak. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları.

Gazzâlî (1967). el-Munkız mine’d-delal, tahkik: Cemil Saliba, Kamil Ayar. Beyrut: Daru’lendülüs Yayınları.

Gazzâlî (1971). Varlıkların yaratılış hikmetleri, çev: Hasan Akarsu, Mürsel Sıradağ. İstanbul: Dede Korkut Yayınları.

Griffel, Frank (2010). “Muslim Philosophers’ Rationalist Explanation of Muhammad’s Prophecy”,The Cambridge Companion to Muhammad, edited by Jonathan E. Brockopp. New York: Cambridge University Press Yayınları.

Hume, David (1976). İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Soruşturma, çev: Oruç Aruoba. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.

Hume, David (2004). Din Üstüne, çev: Mete Tunçay. İstanbul: İmge Kitapevi Yayınları.

Kaufmann, Walter (1995). İnsanı Anlamak: Goethe, Kant ve Hegel, çev: Aziz Yardımlı. İstanbul: İdea Yayınları, c.1.

Kadi Abdülcebbar (1963). el-Muğnî fî ebvabi't-tevhid ve'l-adl, tHkik: İbrâhim Medkur. Kahire: ed-Dârü’l-Mısriyye li’t-Te’lif ve’t-Terceme Yayınları, c.12.

Koloğlu, Orhan (2011). Cübbâîler’in Kelâm Sistemi, İstanbul: İSAM Yayınları.

Nûreddin es-Sâbûnî (2012). el-Bidâye fi usûli'd-din: Mâtûridiyye Akaidi, çev: Bekir Topaloğlu. İstanbul: İFAV Yayınları.

Türker, Ömer (2007). “Bir Tümdengelim Olarak Şâhitle Gâibe İstidlâl Yöntemi ve Cüveynî’nin Bu Yönteme Yönelttiği Eleştiriler”, İSAM Dergisi. Sayı 18.

Published

2015-12-27

How to Cite

Yıldız, M. (2015). <b>Gazzâli ve David Hume Bilgi Kuramlarında Dinî Bilginin İmkânı</b>/ </br><i>The Possibility of Religious Knowledge in al-Ghazzali and David Hume’s Theory of Knowledge</i>. Journal of History Culture and Art Research, 4(4), 12-36. https://doi.org/10.7596/taksad.v4i4.398

Issue

Section

Articles