<b>KARMAŞA, KARMAŞIKLIK VE EĞİTİM İLİŞKİSİ</b> / The Relationship Between Chaos And Education
Keywords:
Kaos, deprem, düzen, düzensizlik, eğitim, Chaos, earthquake, fragile structure, order, disorder, education, grande explosion, tremblement de terre, fragile, ordre, désordre, éducation, الفوضى، اTنفجار الكبير، الزلزال، اTنكسار، النظام ، التشوش، والتAbstract
KARMAŞA, KARMAŞIKLIK VE EĞİTİM İLİŞKİSİ
Özet
Bu çalışmanın amacı, işitildiğinde korku salan karmaşa (kaos) kavramının gerçekten korkmaya değer olup olmadığını tartışmaktır. Çalışmada 1999 yılında Türkiye’de meydana gelen ve binlerce insanın ölümüne, ekonomik yönden yıkımına sebep olan deprem felaketinden de yola çıkılarak karmaşa, karmaşıklık kavramları açıklanmaya, eğitimin deprem sonucu oluşan karmaşa ve karmaşıklık ile ilişkisi irdelenmeye çalışılmıştır. Bu gerçekleştirilirken de kırılgan yapı daha doğrusu fraktal yapı incelenmiş, benzersizlik ve yegânelik vurgulanmıştır.
The Relationship Between Chaos And Education
Abstract
The purpos of this study is to discuss the concept of chaos as for whether or not it is really worth fearing. This study focuses upon the 1999 earthquake, which brought about the death of thousands of people, created crisis in the economy of both people and country, and eventually resulted in a sense of chaos. Secondly, the study also examines the relationship between the earthquake and education.
In the research, this fragile structure has been investigated, and a special attention has been given to uniqueness.
Le Chaos, le Désordre et les Relations Educationnelles
Résumé
L’un des objectifs de cette étude est de discuter si le concept de chaos mérite d’être un sujet de peur. Dans cette étude, sur la base du tremblement de terre qui a eu lieu en 1999 en Turquie, qui a provoqué des milliers de morts et qui a entraîné le chaos économique, nous avons essayé d’expliquer les concepts de chaos et de désordre et d’analyser la relation entre l’éducation, le chaos et le désordre apparus après le tremblement de terre. En réalisant cela, nous avons analysé cette structure fragile et plus précisément la structure fractale et avons souligné la singularité et le fait d’être dissemblable. En effet, l’auteur ne savait pas qu’il avait une proximité entre l’ordre et le désordre, et que l’ordre provoquait le désordre et ce dernier se transformait en ordre par la suite.
التعقّد ، علاقة التعقيد والتعليم
ملخص
من أهداف هذه الدراسة هي مناقشة مفهوم التعقد (الفوضى) الذي يؤدي إلى الخوف حين سماعه ، ما إذا كان قد يؤدي إلى الخوف أم لا حقاً. ونقوم في هذه الدراسة بتوضيح مفهوم التعقد والتعقيد وذلك إنطلاقا من كارثة الزلزال الذي حدث عام ١٩٩٩ في تركيا والذي تسبب لموت آلآف الناس وتدمير الحياة الإقتصادية. ونقوم أيضا بدراسة العلاقة بين التعليم وبين التعقد والتعقيد الذي تكوَّن نتيجة الزلزال.
وأثناء انجازه تم البحث عن البنية المنكسرة وأُكِّد التفرد وعدم التشابه . وفي الواقع أن كوْن قُرْب النظام والتشوش مع بعضه إلى هذا الحد، وأن تحوّل النظام إلى الفوضى، وأخيراً تحوّل الفوضى إلى النظام لم يكن معروفاً من قبل المؤلف.
References
AÇIKALIN, Aytaç (1998). “Daha bir” Eğitim Yönetimi Dergisi Yaz Sayı:16
----------------------- (1999). Đnsan Kaynağı Yönetimi Geliştirilmesi. Ankara: Pegem
A Yayıncılık. 1. Basım.
------------------------ (2000). “Đnsan Kaynaklarının Yönetimi Dersi Notları” Hacettepe
Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
ALATLI, Alev (1999). Schrödinger’in Kedisi. Kitap 1 Kabus. Đstanbul: Boyut
yayınevi.
BATTRAM, Arthur (1999). Karmaşıklıkta Yol Almak (Çev. Zülfü Dicleli). Đstanbul:
Türk Henkel Dergisi Yayınları 11.
BERRY, Adrian (1998). Bilimin Arka Yüzü. (Çev.R.Levent Aysever). Đstanbul:
Tubitak Popüler Bilim Kitapları:7. 6. Baskı.
BURSALIOĞLU, Ziya (1985). Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulama. Ankara:
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. No:142.
CRAMER, Fridrich (1998) Kaos ve Düzen Sırat Köprüsündeki Hayat. (Çev.Veysel
Atayman). Đstanbul: Alan Yayıncılık.
DĐTFURTH, Hoimar Von (1996). Dinozorların Sessiz Gecesi 5. Kitap. (Çev.Veysel
Atayman). Đstanbul: Alan Yayıncılık.
GLEĐCK , James (1997) Kaos. (Çev.Fikret Üçcan). Đstanbul: Tübitak Popüler
Bilim Kitapları:15. 5. Baskı.
GOLEMAN, Daniel (1998). Duygusal Zeka Neden IQ’dan Daha Önemlidir? (Çev. B. Seçkin
Yüksel). Đstanbul: Varlık Yayınları AŞ. Sayı: 510, Bilim Dizisi:1. Yedinci Basım.
GUTEK Gerald L. (1997). Eğitime Felsefi ve Đdeolojik Yaklaşımlar (Çev.Nesrin
Kale). Ankara: Pegem Yayınları.
KUHN, Thomas, S. (2003). Bilimsel Devrimlerin Yapısı. (Çev. Nilüfer Kuyaş).
Đstanbul: Alan Yayıncılık.
KOÇAK, Şahin (1994). “Kaos Ya da Doğurgan Bir Düzensizlik”. Bilim ve Teknik
Dergisi. Sayı:325. Tubitak Yayınları.
MEYDAN LAROUSSE (1992) 10. Cilt. Đstanbul: Sabah Yayınları.
ÖZDEN, Yüksel (1999). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem A Yayıncılık. 3.
Baskı.
PRĐGOGĐNE,Đ.-Stengers Đ. (1998). Kaostan Düzene. (Çev. Senai Demirci). Đstanbul:
Đz Yayıncılık.
RUELLE, David (1999). Rastlantı ve Kaos. Đstanbul: Tubitak Popüler Bilim
Kitapları:7. 12. Basım.
ŞĐMŞEK, Hasan (1997). 21. Yüzyılın Eşiğinde Paradigmalar Savaşı: Kaostaki
Türkiye. Đstanbul: Sistem Yayıncılık.
WALDROP, M. Mitchell (1997). Karmaşıklık Düzen ve Kaosun Eşiğinde Beliren
Bilim (Çev. Zülfü Dicleli). Đstanbul: Türk Henkel Dergisi Yayınları 8.
WEĐNBERG Steven (1998). Đlk Üç Dakika. (Çev. Z. Aydın-Z. Aslan). Đstanbul:
Tubitak Popüler Bilim Kitapları 11. 9. Basım.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All papers licensed under Creative Commons 4.0 CC-BY.- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.