<b>Tarih Dersindeki Kavramların Algılanma Düzeylerine İlişkin Bir Değerlendirme</b> / An Overview to High School Students’ Perceptions about Concepts of History Lesson
Keywords:
Education, History Education, Concepts, Education de l’Histoire, Enseignement de Concept, Enseignement d’Histoire, Concept Teaching, Teaching History, Eğitim, Tarih Eğitimi, Kavramlar, Kavram Öğretimi, Tarih Öğretimi.Abstract
Abstract
The aim of this work is to determine the high school students’ perceptions about concepts of History lesson and to offer precautions to be taken to increase students’ perception levels. The empirical data gathered from tenth grade students of different high school types of Zonguldak province. Two different tests, the concept success test and the concept matching test, which was prepared for the research applied to 767 students. The empirical data analyzed with SPSS statistical software. Frequency and percent statistics were used to determine the descriptive qualities of the students, average and standard deviation statistics were used to determine the students' concept success points, T-test one way Anova test and Chi-square test were used to investigate the level of concept matching and concept success test according to students' descriptive qualities . At the end of the work, the results of the research are displayed. The level of students' concept success and concept matching was very low and there was a significant differentiation at the success levels among high school types. The success level of vocational high school was quite low considering with the general high schools. In addition to this, there was a significant differentiation at the level of student’s concept success and concept matching according to student’s genders and settlements.
Özet
Bu çalışma, ortaöğretim öğrencilerinin tarih dersinde yer alan kavramları algılama düzeylerini ölçerek algı düzeylerinin artırılmasına yönelik çözüm önerileri sunmak amacıyla hazırlanmıştır. Araştırmada örneklem olarak ortaöğretim 10. Sınıf öğrencileri seçilmiştir. Amaç doğrultusunda oluşturulan kavram başarı testi ile kavram eşleştirme testi 2011-2012 Eğitim-Öğretim yılında Zonguldak ilinde farklı lise türlerinde eğitim gören 767 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Öğrencilerin tanımlayıcı özelliklerinin belirlenmesinde frekans ve yüzde istatistiklerinden; kavram başarı puanı ve kavram eşleştirme testlerinden aldıkları puanların belirlenmesinde ortalama ve standart sapma istatistiklerinden; kavram başarı ve kavram eşleştirme düzeylerinin incelenmesinde ise T testi, tek yönlü Anaova ve Ki-kare analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğrencilerin kavram başarı ve kavram eşleştirme düzeylerinin oldukça düşük olduğu, lise türlerine göre başarı düzeylerinde anlamlı farklılaşmalar olduğu, özellikle meslek liselerindeki başarı oranının genel liselere göre oldukça düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir. Araştırmada ayrıca öğrencilerin kavram başarı ve kavram eşleştirme düzeylerinde cinsiyetlerine ve yerleşim yerlerine göre de farklılaşmalar tespit edilmiştir.
Un aperçu de la perception des élèves d’écoles secondaires sur les concepts du cours d’histoire Résumé Le but de ce travail est de déterminer la perception des concepts véhiculés au cours d’histoire et d'offrir des pistes au sujet des précautions à prendre pour augmenter le niveau de perception des étudiants de l’enseignement secondaire. Les données empiriques sont recueillies auprès des étudiants de deuxième année du secondaire supérieur. Le test préparé sur le sujet est mis en pratique pendant l’année scolaire de 2011-2012 dans différentes écoles secondaires de la ville de Zonguldak. Nous avons appliqué deux tests aux élèves concernés le nombre d’élèves est de 767 : les tests portent sur les concept de succès et le concept de rattachement. Les données empiriques obtenues par les deux tests sont analysées avec le logiciel statistique SPSS. Nous avons utilisé les statistiques de fréquence et de pourcentage pour déterminer les qualités descriptives des élèves ; les statistiques de la moyenne et de l’écart type pour déterminer le point de réussite du concept et les points obtenus des tests de la critique du concept ; le test T, le teste d’Anova et chi carré pour étudier les niveaux de réussite et d’appariement du concept. Notre recherche montre clairement que le niveau de réussite de la critique du concept des élèves sont très faible, qu’il y a une différenciation significative des niveaux de réussite entre les différents types d'études secondaires. La moyenne de réussite dans les écoles de l’enseignement professionnel est particulièrement plus basse par rapport aux écoles de l’enseignement général. En outre, il existe une différence significative au niveau de la réussite et de la critique du concept des élèves selon le sexe et le lieu d’habitation.
References
AKTEKĐN, Semih; "Türkiye'de Tarih Eğitimi", Çok Kültürlü Bir Avrupa Đçin Tarih ve Sosyal
Bilgiler Eğitimi, Harf Eğitim Yayıncılığı, Ankara, 2009.
CANDAN, Ahmet Sait; Tarih Öğretim Yöntemleri, (Ed. Editörler: M. Demirel - Đ. Turan), Nobel
Yayın Dağıtım, Ankara, 2009.
ÇOBAN, Bilal; "Öğretim Tekniği Olarak Kavram Haritalarının Atletizm Dersinde Kullanılması",
Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 17, Sayı 1, 2007, 161171.
DEMĐRCĐOĞLU, Đsmail; Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Anı Yayıncılık,
Ankara, 2010
DĐLEK, Dursun; Tarih Derslerinde Öğrenme ve Düşünce Gelişimi, Nobel Yayın, Ankara, 2007
DĐNÇ, Erkan; "Tarih Eğitimcilerinin Mevcut Lise Tarih Müfredat Programı ve Tarih Öğretiminin
Amaçları Hakkındaki Görüşleri", Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 7,
Sayı 2, 2006, 263-276.
GÖMLEKSĐZ, M. Nuri - Kan, Ayşe Ülkü; "Yeni Đlköğretim Programlarının Dayandığı Temel Đlke ve
Yaklaşımlar", Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 2007.
KÖKSAL, Hüseyin; "Tarih Öğretiminde Tarihsel Düşüncenin Đki Felsefi Dayanağı", Milli Eğitim,
Sayı 175, 2007, 230-235.
KORKMAZ, Zeynep; Gramer Terimleri Sözlüğü, TDK Yay., Ankara, 1992.
KÜLTURAL, Zuhal; " Dilbilgisi Terimleri Sözlükleri ve Terimlerin Kullanımında Görülen
Aksaklıklar", Turkish Studies, Volume 4/8 Fall 2009, 383-394
OCAK, Gürbüz - Yurtseven, Ramazan; "Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarının
Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Göre Değerlendirilmesi, Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Ders
Kitaplarının Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Göre Değerlendirilmesi", Balıkesir Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 22, 2009.
ÖZŞAHĐN, Ömer Cihan; Ortaöğretim Tarih Derslerinde Yapılandırmacı Öğretim Yaklaşımıyla
Modellendirilmiş Etkinliklerin Öğrencilerin Kavram Kazanma Düzeylerine Etkisi,
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2008.
TOPALOĞLU, Ahmet; Dilbilgisi Terimleri Sözlüğü, Ötüken Yayınları, Đstanbul, 1989
ULUSOY, Kadir; "Đlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Laiklik Kavramının Öğretimi Đle
Đlgili Görüşleri", Millî Eğitim, Sayı 185, 2010, 300-312.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All papers licensed under Creative Commons 4.0 CC-BY.- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.