Modern Suffah: Quranic and Scientific Circles of al-Masjid an-Nabawi Today / Modern Suffe: Günümüzde Mescid-i Nebevî Kur’an ve İlim Halkaları

Yusuf Bahri Gündoğdu

Özet


Abstract

The aim of this article, which is a qualitative research based on the document analysis, is to reveal the educational activities conducted in al-Masjid an-Nabawi. Educational activities carried out in al-Masjid an-Nabawi can be handled basically in three separate groups: The Institute of al-Masjid an-Nabawi, lectures delivered by scholars, and course circles. On the other hand, this study was limited to the study of course circles. Thousands of students participate in this educational activity which is carried out in two main groups, namely Quranic and scientific circles. 112,243 students from 102 countries participated in the Quranic circles, which aimed to read and memorize the Quran correctly between 1-29 April 2014. This corresponds to an average of 5,353 participants per day. Between 15-27 May 2014, a total of 8,750 students participated in the science circles based on the memorization of classical texts. This corresponds to an average of 972 participants per day. It can be consequently said that al-Masjid an-Nabawi, which is the first model of the lecturing tradition at masjids, continues as the most graceful model for masjids which have been moving away from fulfilling their educational roles every passing day.

 

Öz

Doküman analizine dayalı nitel bir çalışma olan bu makalenin amacı, günümüzde Mescid-i Nebevî’de yürütülen eğitim çalışmalarını ortaya koymaktır. Mescid-i Nebevî’de hâlihazırda eğitim faaliyetleri Mescid-i Nebevî Enstitüsü, âlimlerin verdiği dersler ve ders halkaları olmak üzere üç kategoride yürütülmektedir. Bununla birlikte bu çalışma, ders halkalarının incelenmesiyle sınırlandırılmıştır. Kur’an ve ilim halkaları olmak üzere iki ana grupta yürütülen bu eğitim faaliyetine her gün binlerce öğrenci katılmaktadır. Kur'an-ı Kerim’in doğru şekilde okunması ve ezberlenmesini amaçlayan Kur’an halkalarına 1-29 Nisan 2014 tarihleri arasında 102 ülkeden günlük ortalama 5,353, toplam 112,243 öğrenci katılmıştır. Klasik metinlerin ezberlenmesine dayanan ilim halkalarına ise 15-27 Mayıs 2014 tarihleri arasında günlük ortalama 972, toplam 8,750 öğrenci katılmıştır. Elde edilen veriler ışığında, mescidlerdeki ders geleneğinin ilk modeli olan Mescid-i Nebevî’nin, her geçen gün eğitim rollerini yerine getirmekten uzaklaşan mescidlere hala en güzel model olmaya devam ettiği söylenebilir.


Anahtar Kelimeler


al-Masjid an-Nabawi, Suffah, Circles of Quran (Halaqa Quran), Science circles; Mescid-i Nebevî, Suffe, Kur’an halkaları, İlim halkaları.

Tam Metin:

PDF (English)

Referanslar


al-Daraqutni, E. A. (2011). Sunan. Beirut: Dar Ibn Hazm.

al-Ghabban, M. A. (2009). al-Halaqat al-Quraniyyah we turuq nejahiha. Madina: Maktabat al-Malek Fahd al-Watani.

al-Ghamedi, A. H. (2015). al-Lulu wal asjed fi tafeil dawr al-masjid, https://saaid.net/Doat/hajs/4.htm, Access: 20/11/2015.

al-Qarni, A. (2017). Mkanet al-masjid fi al-Islam, http://audio.islamweb.net/audio/index.php?page=FullContent&audioid=19581, Access:15/12/2017.

al-Qasim, A. (2014). Mutun al-taalib al-eilm. I-IV, Riyadh.

al-Sadlan, S. (2017). al-Athar al-tarbawi li al-masjid, https://d1.islamhouse.com/data/ar/ih_books/single/ar_althar_altarboy_to_masjeed.pdf , Access: 21/05/2017.

Baghdad, A. (1984). Ihya risalat al-masjid. Daouat-alhaq, 238, http://www.habous.gov.ma/daouat-alhaq/item/6226, Access: 15/11/2017.

Baltacı, C. (2005). XV-XVI. Yüzyıllarda Osmanlı Medreseleri. İstanbul: İFAV Publications.

Büyükkara, M. A. (2017). Suudi Siyasetinde Dini Otoritenin Rolü, http://aa.com.tr/tr/analiz-haber/suudi-siyasetinde-dini-otoritenin-rolu/851641, Access: 26/12/2017.

Cook, M. (2005). Muhammed B. Abdülvehhâb, DİA, XXX, pp.491-492.

Çelebî, A. (1998). İslam’da Eğitim ve Öğretim Tarihi. İstanbul: Damla Publications.

Dağ, M. & Öymen, H. R. (1974). İslam Eğitim Tarihi. Ankara: Milli Eğitim Publications.

Gözütok, Ş. (2012). İslam’ın Altın Çağında İlim. İstanbul: Nesil Publications.

Gündoğdu, Y. B. (2016). Mescidlerin Ayrılmaz Bir Unsuru Olarak Eğitim, JASS, 45, 313-325.

Haqqani, N. M. (1999). al-Qaeda al-Noorania. Jeddah: Maktabat al-Malek Fahd al-Watani.

Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Publications.

Söylemez, M. M. (2011). Emeviler Dönemi Bilim, Kültür ve Sanat Hayatı. Ankara: Ankara Okulu Publications.




DOI: http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v7i1.1372

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.




Telif Hakkı (c) 2018 Journal of History Culture and Art Research

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.