<b>TV Dizileri Yoluyla Yeniden Üretilen Tüketim Kültürü</b> / The Re-produced Consumption Culture by TV Series
DOI:
https://doi.org/10.7596/taksad.v1i4.121Keywords:
Tüketim Kültürü, TV dizilerinin etkileri, rol modeller, Consumption culture, effects of TV series, role models.Abstract
Tüketme terimi tahrip etmek, harcamak, israf etmek, bitirmek anlamlarını taşımaktadır. Jean Baudrillard ise, tüketimi kodlar ve kurallarla düzenlenmiş bir göstergeler sistemi olarak tanımlamaktadır. Tüketim tarzları kişilerin kimliklerinin birer unsuru haline gelmektedir. Özneler kimliklerini ifade etmek amacıyla metaları kullanmakta ve kişilerin toplum içindeki statüsü tükettikleri ile ölçülür hale gelmektedir. TV dizileri de, bireylere tüketilecek sonsuz nesneler yoluyla oluşturulacak yaşam tarzları ile ilgili bilgiler vermektedir. Çalışmada, seçilen on dizide üretilen anlam dünyası, yeniden üretilen tüketim ideolojisi ve oluşturulan kadın ve erkek rol modelleri çözümlenmektir. The Re-produced Consumption Culture by TV Series The concept of consumption means 'to destroy, spend, waste or finish something’. Jean Baudrillard describes the consumption as a semiotic system regulated of codes and rules. Consumption styles are nowadays becoming an element of people’s identity. Individuals use the commodities to express their identities and therefore the status of people in the community being measured according to what they consume. Meanwhile many TV series provides information to individuals about lifestyles to be created by infinite items consumed. This study analyzes the mindset created in ten selected TV series and the re-produced ideology of consumption as well as the presented role models for women and men in them.References
Aydoğan, Filiz. (2000). Medya ve Serbest Zaman, Đstanbul: Om Yay.
Baudrillard, Jean. (1997). Tüketim Toplumu, çev: Hazal Deliceçaylı-Funda Keskin, Đstanbul:
Ayrıntı Yay.
Binark, F. Mutlu. (1997). “Ben -bir kadın özne- ve benim sabun köpüklerim yada pembe
dizilerim” Đlet Yıllık’ 94, Ankara Üniversitesi Đletişim Fakültesi yayınları no:7, yıl 1994-
, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
Bocock, Robert. (1997). Tüketim, çev. Đrem Kutluk, Ankara: Dost Kitabevi.
Brown, Marry Ellen. (1994). Soap Opera and Women’s talk, The Pleasure of Resistance, Sage
Publications, London & New Delhi.
Cantor, G. Muriel/PINGREE Suzanne. (1983). The Soap Opera, Sage Comtext Series, Sage
Publications, Beverly Hills,/London, Third Print.
Debord, Guy. (1996). Gösteri Toplumu ve Yorumlar, çev.: A. Ekmekçi, O. Taşkent, Đstanbul:
Ayrıntı Yay.
Dery, Charles. (1985). “Television Soap Opera: Incast, Bigamy and Fatal Disease”, American
Television Genres, Stuart M. Kominsky and Jeffrey H. Makan, USA.
Featherstone, Mike. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, çev. M. Küçük, Đstanbul:
Ayrıntı Yayınları.
Fiske, John. (1987). Television Culture, London: Methuen.
Lunt, Peter K. / Livingstone. (1992). Sonia M., Mass Consumption and Personal Identity,
Philedelphia: Open University Pres, Buckingham,
Modleski, Tania. (1997). “The Search for Tomorrow in Today’s Soap Operas”, Feminist
Television Criticism, der: Charlet Brunston, Julie D’Acci, Linn Spigel, Oxford Television
Studies, Oxford: Clanendon Press.
Mutlu, Erol. (1991). Televizyonu Anlamak, Ankara: Gündoğan Yay.
Odabaşı, Yavuz, Tüketim Kültürü, Đstanbul: Sistem Yay.
Parsa, Seyide. (1994). Televizyon Estetiği, Đzmir: Ege Üniversitesi Yay.
Ritzer, George. (1998). Toplumun McDonaldlaştırılması, çev.:Şen Süer Kaya, Đstanbul:
Ayrıntı Yay.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All papers licensed under Creative Commons 4.0 CC-BY.- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.