Views of Music Teachers on Psycho-Motor Activities

Authors

  • Neriman Soykunt Yakındoğu Üniversitesi
  • Başak Gorgoretti Doğu Akdeniz Üniversitesi

DOI:

https://doi.org/10.7596/taksad.v8i1.1769

Keywords:

Music education, Psycho-motor skills, Body percussion, Playing instruments, Singing.

Abstract

The current study investigated the practices available to develop psycho-motor skills within the context of 8th grade music courses offered at the secondary school level in the Turkish Republic of North Cyprus (TRNC). The central research question focused on exploring how effectively psycho-motor skills-based activities were conducted in 8th grade music classrooms to meet the goals set by the music curriculum, and included three subquestions: (a) What psycho-motor activities are applied in 8th grade music lessons?, (b) What are music teachers’ views of the psycho-motor activities applied in 8th grade music lessons?, and (c) What difficulties are experienced by music teachers regarding the application of psycho-motor activities in music lessons? The research examined music teachers’ views regarding activities used to develop psycho-motor skills to answer these three subquestions. Qualitative data were collected by conducting semi-structured interviews with 15 music teachers, and data were analyzed through content analysis. Findings revealed that activities for developing psycho-motor skills were designed and used randomly based on music teachers’ preferences and hence were not applied at a required level in an efficient way. Participants indicated that these problems were due to a lack of instructional materials and instruments, lack of appropriate music classrooms, lack of supervision and in-service training, and the negative attitude of both families and students towards music lessons. Based on the findings curriculum revisions and suggestions regarding how to develop psycho-motor skills through musical activities are proposed, and the importance of producing a realistic curriculum is emphasized.

Author Biographies

Neriman Soykunt, Yakındoğu Üniversitesi

1992 yılında Güzelyurt/Kıbrıs’ta doğdu. Müzik yaşantısına 10 yaşında keman dersleri alarak başladı. Lise öğreniminden sonra Doğu Akdeniz Üniversitesi Müzik Öğretmenliği bölümünü kazandı. 2013 yılında müzik öğretmenliği bölümünden ikincilik derecesi ile mezun oldu. Hemen ardından yüksek lisans öğrenimine yine Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Program Geliştirme ve Öğretim bölümünde devam etti. Yüksek lisans eğitimi sırasında araştırma görevlisi olarak müzik öğretmenliği bölümünde çalıştı ve koro/orkestra derslerinde asistanlık yaptı. Ayrıca Doğu Akdeniz Üniversitesi Müzik Öğretmenliği Bölüm Korosu ve Ada Işığı Çocuk Korosu yardımcı şefi olarak çalıştı. Yüksek lisans eğitimi sırasında birçok koro çalıştayları, koro festivalleri, Orff Schulwerk seminerleri, Beden perkusyonu seminerleri ve yaratıcı drama ile ilgili eğitimlere katıldı. Yüksek lisansını tamamladıktan sonra, doktora eğitimine 2015 yılında Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında başladı. Doktora eğitiminin yanı sıra, Kodaly müzik eğitimi yöntemi, viyola, koro şefliği ve koro eğitimi üzerine çalıştaylara katılmakta ve kendini sürekli geliştirmektedir.

Soykunt, şu an Macaristan’in Kecskemet sehrinde bulunan Kodaly Institute of the Liszt Ferenc Academy of Music’te yüksek lisans yapmaktadır. Ayrica Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda doktora eğitimine devam etmektedir.

Başak Gorgoretti, Doğu Akdeniz Üniversitesi

BAŞAK GORGORETTİ

1976’da Balıkesir’de doğdu.  1995 yılında İzmir Anadolu Güzel Sanatlar Lisesinden mezun oldu. 1999 yılında Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalını ikincilik derecesiyle tamamladı. 2002 yılında Gazi Üniversitesi Müzik Eğitimi bilim dalından yüksek lisans, 2007 yılında ise Gazi Üniversitesi  Müzik Eğitimi bilim dalından doktora derecesi aldı. 1999 yılında Eskişehir Mahmudiye ilçesinde başladığı müzik öğretmenliğine, Ankara Yunus Emre Lisesi, Eskişehir Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi ve Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü Program Geliştirme Komisyonu ve Milli Eğitim Bakanlığı Acil Eylem Planı komisyon görevlerinde devam etti. 1999-2007 yılları arasında Gazi Üniversitesi Gazi Akademik Oda Orkestrasında çelist olarak görev aldı. 2008 yılında KKTC Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Programında öğretim görevlisi olarak göreve başladı. 2012-2016 yılında KKTC Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü bölüm başkanlığı görevini yürüttü. Halen KKTC Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü öğretim üyesi görevine devam etmekte olup, ulusal ve uluslararası platformlarda birçok konserde yer almış ve yerli ve yabancı dergilerde müzik eğitimi ile ilgili basılmış birçok yayını bulunmaktadır.

 

Başak Gorgoretti is assistant professor in the Music Teacher Education Department at Eastern Mediterranean University, North Cyprus. She teaches undergraduate courses in music pedagogy and cello. Previously, she worked as a music teacher for two years at secondary and upper secondary schoolS. From 2002 to 2008 she taught cello at Fine Arts High School. She played cello in the Academic String Orchestra of Gazi University. She has been involved in many concerts on national and international platforms, she had many publications about music education in national and international journals. Research interests include cello education, music pedagogy and innovation in music education.  She is a member of EAS and ISME.

 

References

Çevik, D. B. (2007). Müzik öğretim yöntemlerinden Orff müzik öğretisine genel bir bakış [An overview of the Orff Approach as a music teaching method]. Journal of Science, 9(1), 95-100.

Economidou Stavrou, N. (2013). Fostering musical creativity in pre-service teacher education: Challenges and possibilities. International journal of music education, 31(1), 35-52.

Göher, F. M. (2006, April). İlköğretimde kullanılan müzik ders kitaplarının uygulamadaki işlevselliği [Functionality of music textbooks used in elementary education]. Paper presented at the National Music Education Symposium Declaration, Denizli, Turkey. Retrieved from http://www.muzikegitimcileri.net/

Gürgen, E. (2009). Farklı müzik eğitim yöntemlerinin öğrencilerin müziksel becerileri üzerindeki etkileri [The effects of different music teaching methods on students' musical skills]. Retrieved from http://www.muzikegitimcileri.net/

Gürşen, S. (2002). Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan müzik öğretmenlerinin müzik dersi ile ilgili karşılaştıkları sorunlar [Music teachers’ (working in primary and secondary institutions attached to the Ministry of National Education) problems about music lessons] (Unpublished master’s thesis). Marmara University, İstanbul, Turkey.

Hsieh, H. F. & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research, 15(9), 1277-1288.

Karacan, F. (2014). Program geliştirme, taksonomi, bilişsel alan, psiko-motor alan, duyuşsal alan [Program development, taxonomy, cognitive domain, psycho-motor domain, affective area]. Retrieved from www.bekirhoca.com/ ogretmen/uzman/program.asp

Köroğlu, G. N. (2013). İlköğretim ikinci kademede görev yapan müzik dersi öğretmenlerinin 2006 müzik dersi öğretim programı ile ilgili görüşleri ve karşılaştıkları sorunlar [The opinions of teachers of music lessons in elementary second level about the 2006 music lesson curriculum and problems they encountered] (Unpublished master’s thesis). Akdeniz University, Antalya, Turkey.

Ministry of National Education (2013). Müzik dersi (1-8 sınıflar) öğretim programı [Music course (1-8 grades) curriculum]. Retrieved from ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx

Nacakcı, Z. (2006). İlköğretim öğrencilerinin müzik dersine ilişkin tutumları [Elementary school students' attitudes towards music courses]. Paper presented at the National Music Education Symposium Declaration, Denizli, Turkey. Retrieved from http://www.muzikegitimcileri.net/

Özeke, S. (2010). Özel öğretim yöntemleri I [Music teaching methods I] [PowerPoint slides]. Available from the author sezenozeke@uludag.edu.tr.

Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.

Romiszowski, A. (1999). The development of physical skills: Instruction in the psychomotor domain. Instructional-design theories and models: A new paradigm of instructional theory, 457-481.)

Rovai, A. P.; Wighting, M. J.; Baker, J. D. & Grooms, L. D. (2009). Development of an instrument to measure perceived cognitive, affective, and psychomotor learning in traditional and virtual classroom higher education settings. The Internet and Higher Education, 12(1), 7-13.)

Sağlam, H. (2004). İlköğretim kurumlarında görev yapan müzik öğretmenlerinin ilköğretim kurumları müzik dersi ikinci devre öğretim programına ilişkin görüşleri [Opinions of music teachers working in primary education institutions regarding the music education secondary curriculum of elementary education institutions] (Unpublished master’s thesis). Gazi University, Ankara, Turkey.

Sarı, A. (2014). Ortaokul müzik öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin görüşleri (Ankara ili örneği) [Secondary school music teachers' views on music lesson (Ankara province example)] (Unpublished master’s thesis). Gazi University, Ankara, Turkey.

Schwebel, M. (1973). Piaget in the classroom. New York, NY: Basic Books.

Şendurur, Y. & Barış, D. (2002). Müzik eğitimi ve çocuklarda bilişsel başarı [Music teaching and cognitive success in children]. Gazi University Gazi Eğitim Dergisi, 22(1), 165-174.

Sogin, D. W. & Wang, C. C. (2008). Music activity reports by music teachers with varying training in Orff Schulwerk. International Journal of Music Education, 26(3), 269-277.

Umuzdaş, S. & Levent, A. (2012). Müzik öğretmenlerinin ilköğretim müzik dersi işleyişine yönelik görüşleri [Opinions of music teachers for elementary music lessons]. Journal of Faculty of Education of Yüzüncü Yıl University, 9(1), 56-73.

Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma teknikleri [Qualitative research techniques in the social sciences] (6th ed.) Ankara, Turkey: Seçkin.

Yıldız, G. (2002). İlköğretimde müzik öğretimi [Music teaching in primary education]. Ankara, Turkey: Anı Yayıncılık.

Yıldız, R. & Bayram, S. (2006). Devinişsel işlemlerin öğretimi. [The teaching of motional transactions]. Retrieved from www.researchgate.net/profile/ Rauf_Yildiz3/publication/237085849

Downloads

Published

2019-04-01

How to Cite

Soykunt, N., & Gorgoretti, B. (2019). Views of Music Teachers on Psycho-Motor Activities. Journal of History Culture and Art Research, 8(1), 100-110. https://doi.org/10.7596/taksad.v8i1.1769